I forslag til Nasjonal transportplan trekker staten seg fra halve regningen eller 500 millioner kroner til byggingen av Majorstuen stasjon. Stasjonen inngår i arbeidet med ferdigstillelsen av Fornebubanen til estimert 30 millarder kroner.

Byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V) uttrykker skuffelse og vantro over regjeringens løftebrudd. Det er det god grunn til. Dersom fremdriften av viktige kollektivprosjekter settes i spill, blir ringvirkningene merkbare. Uten et forbedret kollektivtilbud er økning av bompengene ikke lett å selge.

Hvilket minner oss om at det er flere enn byråden som kjenner på skuffelse og vantro. Bare spør de som bytter mellom buss, trikk og T-bane på Bekkestua i Bærum. Men her har det ikke stått på penger.

Etter investeringer på 500 millioner kroner i et kollektivknutepunkt av europeisk standard med rask og pålitelig direkteforbindelse med sporvei til Skøyen via CC Vest, kuttes forbindelsen til sommeren og de reisende henvises til buss. På et belastet veinett med køer og forsinkelser. Og skyld ikke på staten.

LES OGSÅ: Trikketilbudet mellom Øraker og Bekkestua skal legges ned fra juli

River ned det vi prøver å bygge opp

For Ruter satser på buss. Beboere, næringsliv og reisende stusser over offentlig pengebruk når Sporveien varsler at de vil rive moderne infrastruktur for banesystemet, prioritert og finansiert med bompenger, som skulle gjøre kollektivtrafikken mer konkurransedyktig i samsvar med målet om utslippsfri transport i en byregion i vekst mot 2050. Det er så man må undres over hva annet som har gått under radaren på revisjonen.

Vi kan bruke så mye penger vi vil, men klimamålene blir ikke nådd ved å rive ned det vi prøver å bygge opp. Fornebubanen er ikke et isolert tiltak som lever sitt eget liv bare alle stasjoner er fullfinansiert og ferdigstilt. Den inngår i et sammenhengende transportsystem for reisende i hele regionen.

Svekkes nettverket av forbindelser mellom sentrale kollektivknutepunkter som Skøyen og Bekkestua, øker biltrafikken på E18. Det er verken i tråd med begrunnelsen for Fornebubanen eller investeringer i Majorstuen stasjon. Kan det være derfor staten trekker i nødbremsen?

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Hjertet hopper over et par slag. Full vogn på vei i feil retning

Les også

«Når man bor midt i selveste gryta, bør man ikke da forvente lyd og liv?»

Les også

Alle reisemåter til Oslo er dyre og dårlige

Les også

«Trikk er koselig» holder ikke. La de nyinnkjøpte trikkene bli de siste