Jeg er langt ifra noen samfunnsøkonom og vil ikke skryte på meg god forståelse for verken økonomi eller organisasjonsstrategi. Jeg er derfor ydmyk nok til å ikke anta at jeg vet best, og at de som styrer Ruter og kollektivtransporten i Oslo mest sannsynlig ønsker det beste for alle.

Likevel er jeg sterkt imot den gradvise prisøkningen jeg ser i kollektivtransporten, og lurer på hvorfor dette ble akseptert som den beste strategien.

I min egen jobb tenker jeg ofte på om jeg vil selge en vare med produksjonskostnad X for X+10 kroner eller X+20 kroner. Det er ikke et lett valg å ta. Hvis jeg selger varen for X+20 kroner tjener jeg dobbelt så mye per salg som om jeg solgte for X+10. Likevel vet jeg av erfaring at det vil lønne seg i lengden å selge varen for X+10 kroner, fordi mer enn dobbelt så mange kunder vil kjøpe den sammenliknet med den dyrere løsningen.

Jeg vet ikke om dette er sammenlignbart med Ruter sin forretningsmodell, men en ting er sant: På noen få år har prisene per enkeltbillett i sone 1 økt fra 34 kroner til 39 kroner.

Dette har ført til at jeg prøver å unngå kollektivtilbudet så mye som mulig.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

De miljøvennlige tilbudene kan ikke være dårligere enn konkurransen

Da jeg klagde over den konstante prisøkningen, svarte en bekjent «prisene på buss og tog har ikke økt hvis du tenker på at lønna di også har blitt høyere.»

Dette er ikke et dumt argument, men det er likevel svært naivt. For lønna mi - en som driver sitt eget enkeltmannsforetak og jobber i servicebransjen - har ikke blitt høyere, så da er faktisk billetten blitt dyrere. Jeg skal ikke snakke på andres vegne, men jeg vet at mange som jobber i servicebransjen ikke nødvendigvis har en lønn som er regelmessig oppdatert i forhold til prisindeksreguleringer.

Jeg har ikke råd til personlig transport, og er helt avhengig av et fungerende kollektivtilbud for å komme meg rundt.

Som en direkte følge av de høye prisene kjøpte jeg i sommeren 2021 en elektrisk sparkesykkel laget av et norsk selskap for norske forhold. Selv om elsparkesykkelen min kostet 10 500 kr, kommer det til å lønne seg i lengden økonomisk sett når Ruter tar seg så godt betalt. Når man kun ser på sparkesyklene man kan leie, koster de drøyt 59 kroner dagen, nesten halvparten av en dagsbillett på Ruter, sone 1.

Som om ikke det er banalt nok, er det i enkelte tilfeller billigere å leie en bil enn å benytte seg av Ruters kollektivtilbud.

Jeg har en far som bor i Nordre Follo Kommune. Når jeg og broren min skal besøke ham tar vi gjerne med kjærestene våre slik at vi blir 4 personer som reiser. Vi har lyst til å reise kollektivt fordi det er bedre for miljøet, men det er økonomisk og praktisk talt et så lite gunstig valg at vi heller leier en bil. Bilen koster cirka 420 kroner for en dag og får oss fra dør til dør på cirka en halvtime. Om vi skulle reise kollektivt ville den billigste løsningen kostet 512 kroner og tatt gjennomsnittlig over en time å gjennomføre.

Om vi ønsker å være en grønn nasjon kan vi ikke gjøre de miljøvennlige løsningene mindre praktiske og samtidig dyrere enn konkurransen.

Den triste sannheten er at jeg nå unngår å reise kollektivt

En av forklaringene jeg har hørt på hvorfor billettprisene stiger er fordi Ruter har tapt mye penger under pandemien. Istedenfor å gjøre tilbudet utilgjengelig dyrt for de som trenger det mest: Hvorfor ikke implementere et system som sørger for at alle betaler hver gang de reiser? Det gjøres andre steder i Europa og jeg har selv bodd i og besøkt mange byer hvor dette fungerer.

Igjen, jeg tviler ikke på at de som leder Ruter er smarte og dyktige folk. De har helt sikkert tenkt på alle disse alternative løsningene før og har gode forklaringer på hvorfor de tenker det er lurere å øke billettprisen.

Uansett er den triste sannheten at det er kommet til det punktet hvor jeg unngår å reise kollektivt så mye jeg kan, og jeg er nok ikke alene om dette. Vær så snill å finn på en bedre løsning enn å øke billettprisene!

Les flere Oslo-historier og debattinnlegg på Avisa Oslos nye debattside Oslodebatten

Les også

Ny trikk er mindre moro for den som nesten ikke har råd til å gå om bord

Les også

Vi ble ikke akkurat det foreldregenerasjonen så for seg

Les også

Jeg ble stemplet som dum. Det har forfulgt meg hele livet

Les også

Takk for meg, helsevesenet. Jeg kommer aldri tilbake!