– Våren 2021 åpner nye Ruseløkka skole for 690 sentrumsbarn. Skolen er planlagt med en av Norges minste skolegårder, heter det i forslaget fremstilt av Haakon Riekeles (V) og Odd Einar Dørum (V).

Riekeles og Dørum argumenterer for at man ved å stenge Ruseløkkveien for biler vil frigjøre et sårt tiltrengt areal, samt øke kvaliteten på eksisterende areal.

– Gater er laget for at det skal kjøres biler på den

– Vi snakker mye om å stenge gatene, men dette er egentlig å åpne gata for de myke trafikantene. Her kan vi gjøre skolehverdagene tryggere for hundrevis av oslounger, argumenterte Eivind Trædal (MDG), som støttet forslaget.

Camilla Wilhelmsen (Frp) var derimot ikke like positiv til forslaget.

– Det er nå en gang slik at vi bor i en by som heter Oslo, og som har gater som er lagd for at det skal kjøre biler for dem. Vi trenger trygg framkommelighet, sa hun i bystyret.

Hun mener at å stenge Ruseløkkveien vil føre til trafikkork og kaos flere steder i sentrum.

– Når man gjør det bra for noen, gjør man det ekstra ille for andre, sier Wilhelmsen.

– Vanskelig å finne parkeringsplasser

Hun får støtte fra FNBs Cecilie Lyngby, som heller ikke ønsker å fjerne bilene fra gata.

– Jeg trasket nedover Kirkeveien og over Majorstuakrysset som skolebarn. Det har min datter, som har gått på Uranienborg skole også. Skal vi stenge veier blir det mer kø, mer venting og vanskeligere å finne parkeringsplasser, sier Lyngby.

Det ble likevel stort flertall for forslaget, mot stemmene fra Frp, FNB og uavhengig representant.