Sparkesykkelen, som ikke er en sparkesykkel, var til og med utstyrt med sete. Fører satt på innretningen og suste av gårde, langt over tillatt hastighet for sparkesykler.

– Dette er ingen sparkesykkel, men en motorvogn, slår avsnittsleder Egil Pettersen i Trafikkorpset i Oslo-politiet fast. Det var en av betjentene derfra som oppdaget doningen, og som innhentet og stanset den sittende føreren.

Nå er føreren, en mann i 50-årene, anmeldt for kjøring med uregistrert motorvogn og kan regne med en saftig bot.

– Doningen er beslaglagt og skal sendes inn til teknisk undersøkelse, sier politiførstebetjent Egil Pettersen til Avisa Oslo.

Føreren, som er eier av doningen, opplyste at han trodde den var lovlig å kjøre.

Selges på nett

Doningen selges på nett som «sparkesykkel», og ved et kjapt søk kommer følgende opplysninger opp på Prisguiden.no:

«OBS: Denne sparkesykkelen har en toppfart som er høyere enn 20 km/t, og den er derfor ikke lovlig å bruke på offentlige veier og områder. Du kan lese mer om dette hos Statens vegvesen og NAF.»

Med andre ord kan den selges som en lovlig vare, men ikke brukes.

Doningen er en Classywalk S450. Motoren er på 1000 watt, veier 31 kg og har en brukervekt på 150 kg. Toppfarten er på hele 45 km/t – som en motorisert moped.

– Det er ikke tillatt med sitteanordning på småelektriske sykler. Det er folk som er tatt med promillekjøring på slike doninger. De dukker opp innimellom, men det er viktig å understreke at de altså er ulovlige, påpeker Pettersen.

Slike doninger kan aldri bli registrert som motorvogn, og vil dermed aldri kunne benyttes lovlig. Produsenten har montert dempere og større hjul enn på en vanlig elsparkesykkel. Ifølge Prisguiden finnes slike på nett for ca. 5000 kroner.