Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn trengte kun et lynkurs på to-tre minutter, så tråkket han av gårde.

Torsdag morgen, på det som er Verdens sykkeldag, møtte politikeren representanter fra Syklistenes Landsforening. Der fikk han teste de nye lastesyklene man håper skal revolusjonere varetransporten i Oslo.

– Dette var veldig gøy. Jeg har sett sånne i bybildet og tenkt at de er morsomme å sykle rundt på. Det kan jeg nå bekrefte at det er. Den var overraskende enkel å manøvrere, forteller ministeren til Avisa Oslo.

Reduserer utslipp

Bring har i dag to slike lastesykler på fulltid i Oslo. Syklene er rundt tre meter lange og har en elmotor som assisterer sjåføren. Med disse varesyklene spares 8,2 tonn CO₂ i året, ifølge Syklistenes Landsforening.

– Dette er fremtiden. Jeg tror vi får se mye av dette her fremover. De som kjører disse sier selv at det er veldig effektivt. Man kjører raskt rundt og får gjort jobben på en god måte. Dette vil vi få se mer av, og det er bra for alle: Da blir det lavere klimautslipp, mindre trafikkstøy og mer plass i byen. At denne type doninger erstatter dieselbiler er helt strålende, sier Rotevatn.

En ny studie har konkludert med at vareleveranser står for omtrent halvparten av alle motoriserte turer i europeiske byer. Derfor mener Rotevatn og Syklistenes landsforening at det er på høy tid å erstatte de tradisjonelle varebilene.

– Klimaomstilling handler om at man må gjøre ting på en litt annen måte. Det er ikke mennesker så glad i – for vi er vant til å gjøre ting på vår måte. Alle sånne praktiske eksempler som viser at «jo, det fungerte fint», spesielt for bedrifter, er kjempeviktig. Da får man fort en ketchupeffekt. Når man ser at dette funker, så vil flere gjøre det. Dette tror jeg vi vil se mye mer av fremover. Jeg håper i hvert fall det, forteller ministeren.

Saken fortsetter under bildet.

Kan erstatte elbilen

Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening, var også med på demonstrasjonsturen. Han er ikke i tvil om at politikerne og varetransportbedriftene bør se til denne type sykler.

– En stor del av trafikken i storbyer i dag er varetransport. Det blir mer og mer – og netthandelen øker. Det betyr at den bynære transporten øker. Da må vi ha klimavennlige løsninger for det. Da ønsker vi, og flere med oss, å få vareleveringen over på sykkel. Det er plassvennlig, miljøvennlig, ikke noe utslipp og det tar overraskende mye frakt, sier han.

Elbiler blir mer og mer vanlig i bybildet – både for privatpersoner og bedrifter. Andersson mener likevel at disse syklene bør erstatte elbiler som brukes til varetransport.

– Selv om en elbil ikke har samme utslippene som en fossildrevet bil, tar den like mye plass. Det kommer fortsatt svevestøv fra dekkene og bremseskivene. Bildekk er den største kilden til mikroplass. Det er relativt mye utslipp fra en elbil også, noe som er viktig å huske på. Vi slenger gjerne elbilen foran oss når vi snakker om at Norge er så gode på å redusere klimautslipp.