Torsdag formiddag kan svarte plakater med rød skrift ses en rekke steder i sentrum. Det er organisasjonen Oslo i sentrum som står bak stuntet.

Kampanjen kalt «Redd Roger» retter oppmerksomheten mot handelsaktørene som er i ferd med å gå konkurs, og målet er å vise alvoret i situasjonen for mange av de næringsdrivende i sentrum, skriver de i en pressemelding.

– Ikke alle som kan forhandle med banken

Bakgrunnen for kampanjens navn er Roger Odeh, daglig leder av suvenirbutikken Alle tiders.

Han har tre butikker i sentrum og er nå i ferd med å miste livsverket sitt, ifølge organisasjonen.

– Det er ikke alle som kan forhandle avtaler med banken om utsettelse av lån i påvente av at det kommer tilskuddsmidler i februar. Vi frykter for at disse virksomhetene forsvinner for godt, der slike virksomheter som Roger Odeh som er med på å skape de gode opplevelsene og representerer «krydderet» i god symbiose med resten av bylivet, uttaler Linn Rosario, prosjektleder i Oslo i Sentrum i pressemeldingen.

Hardest rammet

Hun er klar på at Roger ikke er alene, og viser til at Oslo sentrum har blitt hardest rammet i Norge.

– Før pandemien var Oslo sentrum Norges største handelsområde med en omsetning i 2019 på 14,9 milliarder kroner med rundt 1.000 virksomheter og over 11.000 sysselsatte. Pandemien førte til at over 20.000 ansatte på kontor ble borte, turistene forsvant over natten, og på kort tid mistet Oslo sentrum 60 prosent av tilreisende. Igjen er det de cirka 2.000 fastboende i Oslo sentrum som skal holde liv i de 11.000 arbeidsplassene, skriver organisasjonen.

De mener regjeringen må komme med en ekstraordinær tiltakspakke til Oslo kommune.