– Bli med innerst i i gata. Se huset mitt.

Det sa en av mange fortvilte beboere i det rivningstruede nabolaget Hylla på Vålerenga da politikere var på besøk torsdag.

Bakgrunnen for at nabolaget brått var fullstappet med folk er politikernes befaring til Bane Nors Brynsbakken-prosjekt, som vil bety at alle beboerne må flytte og at de fleste husene blir revet.

– Det er helt forferdelig at et sånt nabolag skal rives i 2021, sier Mirjam Abrahamsen, en annen av naboene som kan få revet huset sitt, om nabolaget med historie fra 1850-tallet.

Forsvarte prosjektet

Selve befaringen startet i Vålerenga park. Der argumenterte byråd for byutvikling Arild Hermstad (MDG) for prosjektet, som innebærer en økning fra fire til seks spor og at et bedre kollektivtilbud for en million mennesker i Oslo-området, ifølge Bane NOR selv.

– Man kan utvide tilbudet veldig mye. Også er vi i byrådet veldig opptatt av at dette prosjektet må gjennomføres på en måte som sikrer og tilfører nye verdier til lokalmiljøet, sa Hermstad.

Han trakk fram både finansiering av avbøtende tiltak mot støy og bedre forbindelse mellom Vålerenga og Kværnerdalen.

Samtidig sa Hermstad at utredning av en støydempende lokkløsning, som også kan redde nabolaget på Hylla, ikke er mulig gjennomføre uten at det forsinker prosjektet med «minst fire år».

– Er ikke bare irritert, men forbanna

Dette fikk Ørn Terje Foss i Aksjonsgruppa for «Vi har støy nok – bygg lokk» til å reagere kraftig. Etter at en representant for Byantikvaren først hadde sagt at deres etat gjennom hele prosessen hadde savnet en gode nok begrunnelser for at alternative løsninger som bevarte nabolaget ble vraket.

– Vi er ikke bare irritert, men forbanna på den måten Bane NOR og PBE har fullstendig oversett våre innspill, sa Foss.

Han trengte ikke mikrofon da han fortsatte å hamre løs mot jernbaneselskapet og kommunen.

– Da jeg ba PBE om å få utredet andre løsninger, får jeg høre at det er urealistisk. Grunnen til det er at en på bakrommet til Bane NOR har tegnet en 25 meter høy mur, sa Foss, som etterspurte en grundig utredning.

– Vi er fly forbanna for at Bane NOR sier at det ikke er urealistisk å utrede lokk, mens de etter at saksfremstillingen er lagt fram for politisk behandling legger fram nye tegninger som sier at hvis de skal legge lokk, må de grave ut halve Vålerenga-parken, fortsatte Ørn Terje Foss.

Kaller alternativ helt uakseptabelt

Byutviklingsutvalgets nestleder Eivind Trædal (MDG) spurte om Bane Nors prosjektleder Torun Hellen ville kommentere utsagnene fra Foss.

– Etter at vi har jobbet over flere år med et planprogram uten lokk og fått det godkjent, har det blitt mye i offentligheten nå om lokk. Da oppsto det et behov for å illustrere hva dette vil bety, sa Hellen.

Deretter henviste hun til betegnelsen av Bane Nors tegning som en «skrekk-tegning».

– Men det er faktisk ikke det. Hvis en skal passe inn alle sporene her med en kulvert eller et lokk, blir det en mur mellom Vålerenga og Kværnerdalen som blir omtrent 25 meter høy. Og det er helt uakseptabelt, sa Bane Nors prosjektleder, som beskrev ordningen som «uhyre utrivelig».

– Det å legge lokk i et terreng som er så bratt er utrolig krevende, konkluderte Hellen, mens noen i mengden ropte «dette er ikke utredet».

Totalt uenige om planer for grøntområde

Hermstad var også glad for at 4 eller 5 av de verneverdige husene kan stå igjen ubefolkede når prosjektet eventuelt er ferdig.

– Vi ser at Bane NOR har gjort et omfattende forsøk på å finne en god løsning, og det har vist seg vanskelig, uttalte byråden også.

Foss i aksjonsgruppa var sterkt kritisk til disse planene. Foss sin spådom var at friområdet i realiteten kommer til å bli et nedtagget og isolert øy mellom spor der uønsket aktivitet foregår.

– Vi kaller det allerede «Hermstads pusher street». Det er å legge det øde uten sosial kontroll, sa Foss.

– Det viktigste er kravene vi stiller Bane NOR

Avisa Oslo tok underveis i befaringen kontakt med byråd Arild Hermstad angående denne frykten.

– Hva vil kommunen gjøre for at det ikke blir sånn?

– Det viktigste er kravene vi stiller til Bane NOR for at de skal sikre at dette blir et attraktivt område som blir tatt i bruk, sa Hermstad om tiltakene Bane NOR skal legge ut for.

Byråden sier at Oslo har flere godt belyste parker der slik problematikk aksjonsgruppa tar opp ikke er et problem.

Bekrefter mer støy

– Hva med støyen? De som bor her frykter at dette prosjektet vil gå utover veldig mange mennesker over tid?

– Støykravene som stilles er strenge. Vi kommer til å følge veldig med på at man demper støyen ved kilden. Det betyr støyskjermer, som kan være gjennomsiktige. Hvis du ikke kan dempe det i kilden, er Bane NOR pålagt å gjøre tiltak.

– Vil det bli mer støy for folk som bor på Vålerenga og Kværnerdalen?

– Det vil bli det som konsekvens av flere togavganger. I noen områder blir det mer støy, sa Hermstad, som mener at nye krav til togbremser vil gjøre utbedre dette.

Det blir arrangert en høring i Brynsbakken-saken 1. mars. Den endelige avgjørelsen tas i bystyret den 24. mars.