Regjeringens beslutning om å trekke tilbake Statens tidligere lovnader om å være med å betale for ny Majorstuen stasjon kan legge et solid grunnlag for om mulig enda svakere valgresultater for Ap og Sp i Oslo ved stortingsvalget i 2025 enn ved kommunevalget i 2023.

Litt før klokken 12 fredag benket jeg meg på første rad foran podiet der samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og fiskeriminister Cecilie Myrseth skulle legge fram Nasjonal Transportplan (NTP).

Helt siden NTP ble unnfanget i 2001, har denne dagen hvert fjerde år vært helt spesiell. Julaften og 17. mai på samme dag. Dagen da kongerikets samferdselsminister kunne skinne om kapp med sola, som en opphøyet blanding av Ludvik den fjortende og en viss mann fra Nasaret.

Fra 2009 til 2021 ble godbitene lagt ut våren før stortingsvalget. Her kunne regjeringen legge fram alt de hadde lyst på av store og små prosjekter. Se her, dette er regjeringen som bygger landet!

Og på denne dagen snakket man lite eller ingenting om at et prosjekt overhodet ikke behøver å bli realisert selv om det har fått plass i NTP. NTP er en plan, i virkeligheten et ønske, ikke et forpliktende vedtak. Alle prosjekter må vedtas av Stortinget, og Stortinget må bevilge penger. Og det er en helt annen skål. Og prosess.

Poenget mitt er at fremleggelsen av NTP var en gledens dag. Champagnekorkene spratt over det ganske land. Det var optimisme, forventning, spenning.

Slik er det virkelig ikke i mars 2024.

Der jeg satt fikk jeg i stedet følelsen av å havnet midt i Norges største politiske kirkegård, hvor man måtte se seg for hvis man ikke skulle ramle opp i en av gravene selv.

Å høre statsråd Nygård liste opp alle de gigantiske prosjektene som blir nedskalert, utsatt – eller aldri kommer til å bli virkelighet – var mildt sagt eiendommelig.

Egentlig skulle NTP først kommet om ett år, altså i valgåret 2025, men den ble fremskyndet med ett år, noe det er lett å skjønne bakgrunnen for.

Mer enn en politisk tale, var dette en dødsdans over en framtid som aldri blir som vi trodde den skulle bli, fordi vi hadde grunn til å tro det.

Bare spør vår gode venner og naboer i Aker og Bærum. Ny E18? Glem det! Alt stopper på Ramstadsletta. Boom! Trinn to og tre ble til og med fjernet fra hele NTP.

Mens jeg satt og hørte på Nygård, begynte det å tikke inn meldinger fra bekymrede lokalpolitikere i Oslo. De fant ikke et ord om nye Majorstuen stasjon. Var ikke det rart? Jeg leste og leste i det tjukke dokumentet, men nei, det sto ingen ting om dette prosjektet.

Stasjonen er en helt avgjørende forutsetning for at den ekstremt dyre Fornebubanen blir noe mer enn hyggelig for de som bor langs linjen. Nye Majorstuen stasjon er en forutsetning for å øke kapasiteten i resten av T-bane-nettet.

Les også

På sporveien av den tapte tid: Skal kommunen virkelig slå seg selv konkurs?

Så jeg spør pent om å få et intervju med Nygård etter pressekonferansen. Jeg spør ham om hvorfor det ikke står noe om ny Majorstuen stasjon.

Her er samtalen mellom samferdselsministeren og meg:

– Vi viderefører byvekstavtalene som ligger der, men Majorstuen stasjon står det ikke noe konkret om. Det må vi komme tilbake til. Vi må snakke med byavdelingen vår for å finne ut hva som er riktig svar, sa Nygård.

– Poenget er at det sto helt spesifikt i den forrige planen.

– Jeg er klar over det. Det sto et beløp i den forrige.

– Når hører vi noe om det?

– Vi får ta det så raskt som mulig, sa Nygård.

Hm.

Dette var rart.

Den forrige regjeringen – ledet av Erna Solberg – skrev nemlig:

«I planperioden prioriteres 500 mill. kroner i tilskudd til ny Majorstuen stasjon i Oslo.»

Hvorfor visste ikke Nygård hva han skulle svare? Jeg fant ikke bare hans uttalelse mystiske, men også eksotiske.

Så jeg sitter og venter på et endelig, oppklarende svar – og et par timer etter pressekonferansen tikker det inn:

«Tilskuddet er ikke tatt inn i den inngåtte byvekstavtalen for Oslo-området, og det er ikke funnet rom for å kunne prioritere tilskudd til dette i prosjektet i NTP 2025–2036. Det er Oslo kommune som er ansvarlig for prosjektet, og som også er ansvarlig for finansieringen».

«Wham! Bam! Thank You, Mam!» som Dean Martin pleide å synge i gode, gamle dager.

Regjeringen gidder ikke engang stå for sine lovnader om 500 millioner kroner til Oslo.

Til orientering: Fornebubanen er nå det eneste kollektiv- og samferdselsprosjektet av noen størrelse som er under bygging i Oslo, og det finnes ikke annet enn svært luftige planer om noe mer i framtida. Er Oslo rett og slett ferdig bygd nå?

Mens NTP fra 2001 til 2021 var en mer eller mindre sammenhengende orgie i stadig nye og stadig større samferdselsprosjekter, ble bremsene satt kraftig på da daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) la fram NTP for tre år siden. Den økonomiske virkeligheten var blitt en helt annen, både fordi prosjektene opererte med for lave kostnader i utgangspunktet, og fordi prisene steg kraftig.

Ny E18 og dobbeltsporet til Ski hadde aldri blitt vedtatt og igangsatt i dagens økonomiske klima. Ikke det gigantiske regjeringskvartalet heller. Eller en rekke andre tilsvarende eksempler rundt om i landet, som fergefri E39. I 20 år var norsk samferdselspolitikk tilnærmet tverrpolitisk ute av kontroll.

Stortinget kan i teorien overprøve regjeringens nei til å delfinansiere ny Majorstuen stasjon, men Stortinget har ikke for vane å bevilge penger til prosjekter som er kastet ut av NTP.

Det er noe smålig over at regjeringen trekker sin støtte til Majorstuen stasjon. Det er 500 millioner kroner over flere år. For en regjering som ønsker gjenvalg om halvannet år, virker det heller ikke særlig smart. Man vet ikke at godt over 10 prosent av nordmenn bor innenfor Oslos bygrenser?

Helt fra den tiltrådte, har Jonas Gahr Støres regjering – bestående av Arbeiderpartiet og Norges Bondelag, unnskyld Senterpartiet – vært tydelige på at dette er distriktenes regjering. Dette er ikke byenes regjering, og spesielt ikke Oslos regjering.

Det virker som om Oslos velgere har fått dette med seg, og er under middels imponerte. Det tror jeg det borgerlige byrådet i Oslo, og de borgerlige partiene på Stortinget, har svært gode muligheter til å utnytte enda mer til sin fordel enn de allerede har.

Les også

Oslo Arbeiderparti beinflyr vekk fra MDG, men vet de hvor de skal?

Les også

Vi ser starten nå og det vil bli verre. Ingen skal si at det ikke er en varslet katastrofe

Les også

I leiligheten i en av byens mest kjente gater lå Ernst (72) død. Ingen savnet ham