(Oslodebatten)

Avtalen som ble lagt frem på Oslo rådhus kan være historisk, og tidspunktet var for meg svært overraskende:

Det er temmelig crazy dimensjoner over dette: Dersom alt går som det skal - og nå fremstår det realistisk - vil Oslo kutte sine klimautslipp med 400.000 tonn årlig fra 2026, med byggestart allerede til sommeren. Reduksjonen tilsvarer utslippene fra 200.000 biler. Det betyr at klimautslippene i Oslo by reduseres med 14 prosent.

Det store flertallet i Oslo bystyre vedtok i mai 2020 et ekstremt ambisiøst mål: Å kutte utslippene med 95 prosent innen 2030. I flere år har dette fremstått som totalt urealistisk nesten uansett, men særlig på grunn av én ting:

Inntil i dag hadde de ikke engang greid å komme fram til en enighet om å fjerne det største punktutslippet i hele byen, nemlig søppelforbrenningsanlegget på Klemetsrud.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

En stolt og sprekkeferdig byrådsleder

– Noen beslutninger former framtida, og i dag har byrådet tatt en sånn beslutning, sa Raymond Johansen på pressekonferansen, sprekkeferdig av stolthet.

Jeg har aldri sett Raymond Johansen så glad og opprømt før, i hvert fall ikke offentlig, og jeg har kjent ham siden sen istid.

undefined

– Nå har vi ikke bare en plan om å gjennomføre det. Oslo skal initiere et nytt industrieventyr. Fra og med 2026 sørger vi for tidenes utslippskutt i Oslo, jublet han.

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen (Ap) og finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG) så også ut som om de hadde vunnet et halvt kongerike og vel så det.

Under pressekonferansen kunne vi journalister sitte og studere ansiktsuttrykkene til opposisjonspolitikerne. De var tilsynelatende akkurat like fornøyde som de som sitter med makten i byrådet. Da har Raymond Johansen et godt utgangspunkt, fordi han har et overveldende flertall i bystyret i ryggen.

Hadde ikke begrepet vært så belastet, ville jeg ha kalt det «finansakrobatikk»

Prislappen på Klemetsrud? 9,2 milliarder kroner.

Det er litt av en operasjon som er gjennomført, og hadde ikke begrepet vært så belastet, ville jeg ha kalt det finansakrobatikk:

Fortum selger sin halvdel av fjernvarmeaktøren Fortum Oslo Varme til de tre selskapene Hafslund Eco, Infranode og HitecVision. I dag eier Oslo kommune 50 prosent av selskapet, og Fortum 50 prosent. Hafslund Eco er i tillegg heleid av Oslo kommune, og som en del av transaksjonen overføres Oslo kommunes eierandel til Hafslund Eco.

Etter salget vil Hafslund Eco eie 60 prosent av fjernvarmeaktøren, og de andre to 20 prosent hver, går det fram av en børsmelding, slik NTB oppsummerer det.

Oslo kommune finansierer altså sitt bidrag med eksterne lån og ikke gjennom bykassa. Det etableres et aksjeselskap som er heleid av Oslo kommune. Oslo kommune stiller eksisterende aksjonærlån til Hafslund Eco som sikkerhet, slik at selskapet kan låne opp inntil 2,1 milliarder kroner til å finansiere kommunens andel av prosjektet.

Ja, det er risiko i prosjektet, det ble da også innrømmet, men akkurat i dag føler jeg ikke for å helle malurt i begeret. Jeg har nok med Ukraina.

Tilbake til pressekonferansen

Det skal skape mange nye, grønne arbeidsplasser, ifølge byrådslederen.

Et nytt industrieventyr i Oslo? Virkelig?

- Vi tar på oss den guleledertrøya, sa Raymond, og fortsatte:

– Teknologien vi utvikler her hjemme kan selges til resten av verden. Dette er også en løsning for voksende byer over hele verden.

CCS-teknologien skal altså ikke bare fange og lagre karbon, men selve teknologien skal bli en eksportartikkel til andre byer som er i samme situasjon som Oslo. Såkalt «grønn eksportvare». Det skal finnes mer enn 450 søppelforbrenningsanlegg i Europa.

Samtidig understreker Raymond Johansen at klimakutt ikke er eneste motivasjon for denne satsingen. Det er også fare for at Klemetsrud, hvis det fortsatt å spy ut klimagasser, ikke er mye verdt om 10 år, rent kommersielt.

Uansett skal utbyggingen og utviklingen på Klemetsrud bli uhyre spennende å følge framover. Endelig skjer det noe.

Les flere debattinnlegg på og følg Avisa Oslos nye debattside OsloDebatten

Les også

Miljøsynderen Trondheimsveien henger igjen på 1970-tallet

Les også

Kaster elbilpolitikken under bussen

Les også

Ullern helsehus svarer Liv Riiser: Vi er åpne om at uheldige episoder og feil skjer

Les også

Såre følelser og storhetshistorie går hånd i hånd