– Skal du først kåre beste kvinne, må du også kåre beste mann. Spesielt i en relativt likestilt bransje, sier Anna Knudsen – gründer og sjef i AW Magazine til avisen.

Reklamen sto på trykk i Dagens Næringsliv. Her listet selskapet opp det se beskrev som sine beste meglere.

På den ene siden var det bare kvinner. På den andre siden var listen merket «Våre beste eiendomsmeglere». Her kunne man finne to kvinner mens resten var menn.

– Jeg synes det er overraskende at betydelige aktører ikke er bedre påskrudd samfunnsdebatten og tidsånden, sier Maria de Perlinghi – partner i investeringsselskapet Norselab.

Hun mener at tiden for å lage egne klasser for kvinner er forbi og vurderer at reklamen viser en manglende forståelse av hvordan problematikken rundt likestilling blir oppfattet.

Nordvik svarer at de ønsket å fremme sine dyktige eiendomsmeglere som de er stolte av, spesielt kvinner ettersom de skal være underrepresentert i bransjen.

– Vi hadde de beste intensjoner med denne kampanjen, men vi ser at dette har kommet feil ut, og det er vi lei oss for, sier kommunikasjons- og HR-direktør Tom André Aas i Nordvik til E24.

Les også

Ole-Erik (72) har stått her i 44 år. Bli med inn i kiosken som kunne vært et museum

Mediesjef Jostein Larsen Østring (31) har kreft med spredning: – Akkurat nå er jeg ved veldig godt mot