Avisa Oslo er tettest på utelivet i Oslo. Vi skal skrive om de mest interessante serveringsstedene både når det går bra og når det går dårlig, litt som at Se og Hør er der både når det er bryllup og skilsmisse for de største kjendisene. Sjelden har det vært tydeligere enn i tilfellet med utelivskonsernet Flott Gjort. På den ene siden er det godt gjort å ha tapt 60 millioner kroner bare ti måneder etter at en gigantsatsing på ti nye utesteder ble annonsert. På den andre siden er det svært dårlig gjort å la de ansatte, hvorav mange trolig ikke kjenner sine rettigheter, sitte igjen med deler av regningen.

Satset over evne

Så sent som andre juledag i fjor gikk Runar Eggesvik, medgründer og nåværende utviklingssjef i Flott Gjort, ut i Avisa Oslo og annonserte åpning av ti nye utsteder i 2023. Da er det noe spesielt at han ti måneder senere sier at Flott Gjort i hele år har jobbet med å refinansiere og sikre drift av selskapene sine.

Det er rett og slett umulig å tro at alle problemene tårnet seg opp i dagene mellom det optimistiske oppslaget 26. desember i fjor og det nye året seks dager senere. Altså er fasiten at selskapet har satset over evne og at de trolig har visst det selv før de åpnet sine siste utesteder.

I så fall er det inngått kontrakter med leverandører, gårdeiere og ansatte etter at selskapet burde ha forstått at det kanskje ikke kunne innfri sine forpliktelser. Det er en alvorlig situasjon.

«Utnytter unge folk»

Ansatte Kine Foss, som selv anslår at hun har 31.000 kroner til gode hos Flott Gjort, sa følgende i et intervju med Avisa Oslo: «Det er råttent. Det er skikkelig urettferdig. Det virker som at de utnytter at det er unge folk. Det er mange som ikke vet hva man har rett på. Jeg hadde ikke visst det selv om jeg ikke hadde en far som kunne dette».

Hvor mange av Flott Gjorts ansatte vet hva de skal gjøre for å starte en prosess som kan ende med at de begjærer arbeidsgiver konkurs hvis de ikke har fått betalt, og at de ved konkurs vil kunne få tilbakebetalt utestående lønn gjennom Navs lønnsgarantiordning? Svaret gir seg nok selv: Neppe veldig mange, og sånn er det dessverre i store deler av akkurat den bransjen. Tidligere i år avdekket Arbeidstilsynet regelbrudd hos sju av ti bedrifter som ble kontrollert i utelivsnæringen.

I AO har vi også skrevet om Nathalie Larson og 12 andre ansatte som ikke hadde fått lønnen de hadde krav på etter at Flott Gjort la ned serveringsstedet Gras ved Tullinløkka. «Vi er i en skikkelig vanskelig situasjon. Flere av oss har ikke råd til mat engang», sa Nathalie til Avisa Oslo. Hennes arbeidsgiver Gras åpnet så sent som 12. mai i år. Allerede 31. august var det slutt.

Videre har vi snakket med Mina Bandelien som kom til stengte dører da hun skulle på jobb i Flott Gjort-eide Botaniske i Middelthuns gate. Dit hadde hun blitt flyttet av utelivskonsernet etter først å ha opplevd at også utestedene Dunk og Vin Vin, som hun tidligere jobbet på, måtte stenge brått.

Medgründer: Alt gjøres

En ydmyk, men fattet Runar Eggesvik, medgründer og nåværende utviklingssjef i Flott Gjort, har svart på AOs spørsmål om utelivssmellen. Han er klar på at selskapets situasjon er alvorlig og at 60 millioner kroner er «forsvunnet i sluket», for å bruke hans egne ord. Samtidig hevder han at alt gjøres for å sikre at forpliktelser skal overholdes.

Et første steg ville vært å slå hovedselskapet eller underselskapene konkurs på et langt tidligere tidspunkt. Bare på den måten kan ansattes rettigheter ivaretas, og nå er det allerede flere som har ventet i måneder på oppgjør. Underveis har de kunnet lese i Finansavisen og Avisa Oslo om investorer og medeiere i selskapene som er invitert inn for å være med på en restrukturering på ruinene av utelivskonsernet. Ifølge Finansavisen ble eventuelle nye investorer lokket med en drømmeavkastning på mellom 200 og 450 prosent.

En sånn bonus kan dessverre Kine, Nathalie, Mina og de andre ansatte i Flott Gjort bare drømme om. Alt de ønsker, er å få betalt for det arbeidet de faktisk har gjort.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Da Mina kom på jobb, var døren låst. Først da skjønte hun at utestedet var stengt for godt

Les også

Ansatte har ikke fått lønn på flere uker - utelivsgigant skylder Nathalie 34.000 kroner