29-åringen valgte feil side av midtrabatten på E18 Mosseveien her på Grønlia. Etter én kilometer i feil kjørebane, frontkolliderte han med en semitrailer inne i Operatunnelen.

– Plutselig oppdaget jeg pilene som viste at jeg var i motsatt kjøreretning, sa han i retten tirsdag.

Ikke straffskyld

– Ikke skyldig, sa han i Oslo tingrett tirsdag morgen, på spørsmålet fra dommeren om han erkjenner straffskyld for uaktsomt drap og for å ha påført en av de andre passasjerene alvorlig personskade.

Leiebilen han kjørte, frontkolliderte med en semitrailer grytidlig om morgenen 5. november 2022.

– Da jeg så den ene pilen, sa jeg til [passasjer] at jeg måtte ha kjørt feil, forklarte han i retten.

– Like etterpå hørte jeg bare bilen som kom i mot oss og at hun skrek.

Så krasjet de.

Da hadde han allerede passert en rekke piler i utgående kjørebane uten å registrere dem, kom det frem i retten.

– Jeg rakk ikke å reagere, sa sjåføren av semitraileren i Oslo tingrett.

Bryllup

29-åringen kjørte på motsatt side av midtrabatten på Grønlia. En kvinnelig passasjer, bosatt i Bærum, omkom, de andre tre passasjerene ble påført skader. Den ene av dem ble påført svært alvorlige skader, og 29-åringen er derfor tiltalt for å ha påført ham betydelig kroppsskade.

29-åringen, bosatt i Fredrikstad, erkjente i retten de faktiske forholdene, men ikke straffskyld. Det samme gjaldt for tiltalepostene som omhandler at han påførte skader på de andre passasjerene i bilen, samt brudd på veitrafikkloven.

De fem i bilen hadde vært på bryllupsfest på Holmlia og skulle til Jar i Bærum for å slippe av en av passasjerene, fortalte aktor, politiadvokat Eindride Kjørri, i retten.

Bebreides

– Spørsmålet er om tiltalte kan bebreides for uaktsomhet, sa advokat Aase Karine Sigmond, tiltaltes forsvarer.

– Han kjørte feil. Burde han ha oppdaget det? Det skjedde nyttårsaften en ny dødsulykke. Her kan det kanskje være lett å kjøre feil, bemerket hun i starten av rettssaken.

Tiltalte hadde aldri kjørt E18 på stedet, opplyste hun.

– Veien var ny for meg, sa 29-åringen i retten, og erkjente at han ikke hadde sett skiltingen på E18 der han kjørte feil.

Hvilken pil han så, er uklart. Den siste pilen i utgående kjørebane er på Grønlia, ikke inne i tunnelen, viste en video aktor la fram. Ellers er veibanen merket med «E18», som for 29-åringen dermed ble opp-ned da han kjørte i motsatt retning.

– Livet mitt er ikke det samme etter ulykken, fortalte 29-åringen ulykkelig. Han fortalte at han er sterkt fysisk og psykisk plaget etter hendelsen.

Hørte skrik

– Jeg våknet av et krasj, og hørte skrik rundt meg, fortalte en 20 år gammel kvinne, bosatt på Romerike.

Hun satt i baksetet, og hadde sovnet etter at de hadde ladet bilen på vei fra Holmlia.

Hun kom seg ut av bilen og ropte om hjelp.

– Det var veldig trist å se at en person jeg hadde hatt det koselig med på bryllupsfest, ble lagt på bakken ved siden av meg, sa hun.

Ny dødsulykke

Nyttårsaften skjedde det samme igjen, da en annen bilfører tok feil ved midtrabatten på samme sted mens Mosseveien var mørklagt. I tett snødrev kjørte en ung bilist feil og kolliderte like etterpå. Han er siktet for uaktsomt drap, skrev AO.

SE AVISA OSLOS SAK OM STEDET OG VIDEO HER:

Artikkelen fra Avisa Oslo, som avdekket at disse to dødsulykkene skyldtes samme årsak, vil bli lagt frem som bevis i retten, varslet forsvarer Aase Karine Sigmond.

Nye skilt

Veivesenet har skiltet «Innkjøring forbudt» ved inngangen til kulverten under Grønlia samt før Operatunnelen, etter denne ulykken, opplyste en ingeniør fra Statens vegvesen i retten.

Dette viste undersøkelsene

Statens vegvesen undersøkte åstedet, kjøretøyene og strekningen 29-åringen kjørte, samt så videoer av kjøringen og beregnet farten de to kjøretøyene hadde både før og i kollisjonsøyeblikket.

– Det ble foretatt oppmålinger, og åstedet 3D-scannet, fortalte en av ingeniørene i retten.

– Det var ingen bremsespor på stedet som kunne brukes til fartsberegning, sa hun.

Fartsberegningen deres er basert på snittberegninger fra videoovervåkingen, mens semitrailerens fart er dokumentert fra trekkvognas fartsskriver.

– Veivesenet har ingen mulighet til å avlese kollisjonsdata fra Nissan Leaf, opplyste ingeniøren.

Beregningene viser at personbilen trolig holdt 37 km/t mens semitraileren 47 km/t i kollisjonsøyeblikket, viste undersøkelsene.

De to førerne ble oppmerksomme på hverandre 3,3 sekunder før de krasjet, sa ingeniøren.

Beregningene viste også at 29-åringen holdt en fart på mellom 51 km/t og 90 km/t på strekningen, hvor den høyeste hastigheten ble målet på en kort strekning inne i tunnelen.