Avisa Oslos dramatiske video fra elbilbrannen i Båhusveien onsdag har vakt stor oppmerksomhet, også internasjonalt. Engelsk brannvesen har kontaktet sine kolleger i Oslo etter den alvorlige hendelsen for erfaringslæring. Flere elbileiere og forsikringsselskap uttrykker stor bekymring.

Batteribrann

Årsaken til oppmerksomheten er først og fremst at brannen startet i selve batteripakken og ikke i andre deler av bilen. Brann i litium-ionbatterier er sjeldne, men alvorlige. Røyken fra batteribranner er svært helseskadelig.

Oslo kommune sendte ut SMS-advarsler til personer som befant seg i nabolaget mens brannen pågikk.

For Hyundai var det ekstra alvorlig at det var en Kona EV som brant, av en årsmodell (registrert første gang i Norge i november 2020) som fabrikken mente ikke var i faresonen for å bli brannrammet.

Oslo-bilen var ifølge internasjonale bilmedier en Kona nummer 17 som er totalskadd etter batteribrann.

Se video fra brannen her:

Tilbakekalt

Hyundai har tilbakekalt 6.000 biler i Norge for å bytte ut batteripakka på grunn av brannfare. Hyundai og batteriprodusenten har oppdaget en produksjonsfeil. Eneste løsning er å bytte ut hele batteripakken: Prislappen på dette er fortsatt ukjent.

Tilbakekallingen gjaldt elbiler produsert i tiden 2017-2020 med 39,2 og 64 kWh batteripakke. Det ble anslått at 75.680 biler måtte tilbakekalles og få nytt batteri.

– Modellen som tok fyr i Oslo skulle ikke innkalles for batteribytte, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge til Avisa Oslo.

Likevel tok altså batteripakka fyr. Bilen sto ikke til lading da brannen oppsto.

Eierne kom til stedet mens brannen herjet og ble avhørt av politiet.

Vanskelig å slukke: Måtte dumpes i container

Som AOs videobilder viser, klarte ikke Oslo Brann- og redningsetat å slukke batteribrannen med kun vann. Brann - og redningsetaten rykket ut med hele sju brannbiler til bilbrannen. Likevel klarte de ikke å slukke brannen helt, og bilen ble dekket med en duk før den deretter måtte dumpes ned i en vannfylt container, hvor den skal stå i minst 72 timer.

– En slik prosedyre kommer til å bli mer vanlig for oss, sier kommunikasjonssjef i Oslo Brann- og redningsetat, Sigurd Folgerø Dalen.

Produkt- og PR-sjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge sier til AO at kundesenteret deres får flere henvendelser av bekymrede Kona-eiere etter brannen. Men årsaken til brannen er helt ukjent, og selskapet har ikke mange svar å gi sine bekymrede kunder.

Avisens bilder av batteribrannen har spredd seg til flere nettsteder for bilinteresserte i India, Europa og i amerikanske medier og diskuteres heftig.

For Hyundai og batteriprodusenten LG Energy Solution har brannene vært et mareritt.

Bedre ble det ikke da Hyundai ble gjort oppmerksom på at det samme dag som Sinsen-brannen, brant opp en tilsvarende modell i Sør-Kora, 18 mil sør for Seoul.

Frykter p-husbrann

Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Bjarne Rysstad, er bekymret. Forsikringsselskapet frykter det er et tidsspørsmål før det smeller i et p-hus.

– Det er flere parkeringshus som er tilrettelagt for lading med en lang rekke elbiler ved siden av hverandre. Skulle det verste skje, og det skulle ta fyr i et elbilbatteri og det sprer seg, vil det kunne få katastrofale følger, sier Rysstad.

Han påpeker at det ikke er større sjanse for at det begynner å brenne i elbiler enn i andre biler, og det skal veldig mye til for at batteriet tar fyr.

– Men, hvis det først tar fyr i batteriet er det svært vanskelig å slukke, slik eksemplet fra i Oslo onsdag viser. Vi kan ikke neglisjere den potensielle faren som ligger der, fastslår Rysstad.

Øyvind Knudsen sier deres teknikere har hatt god dialog med Oslo Brann- og redningsetat hele veien. Så fort brannvesenet erklærer brannen for slokket, skal bilen ut av containeren og til grundig teknisk undersøkelse hos Hyundai.