Det er andre gang en elev fra Elvebakken vinner førsteprisen i konkurransen. Harwiss har undersøkt hva slags rolle pårørende har når en pasient for tilbud om heroinassistert behandling.

Det er når opiatavhengige får heroin under behandling av avhengigheten.

Harwiss viser at pårørende ikke er tiltenkt noen fremtredende rolle i behandlingen.

– Rapporten er et betydelig bidrag til å synliggjøre en ofte oversett gruppe og holder gjennomgående svært høy kvalitet, sier fagjuryen i sin uttalelse.

– Harwiss viser hvordan det å løfte pårørendeperspektiver kan forbedre både deres situasjon og utgjøre et potensial for å bedre de rusavhengiges sosiale nettverk, heter det.

Storpolitisk snøkrabbespill

Andreprisen går til Live Strømshoved ved Longyearbyen skole, for rapporten «Snøkrabbe – sett i et folkerettslig perspektiv». Prosjektet handler om norsk suverenitet på Svalbard og storpolitisk spill om snøkrabbefisket.

Sverre Stalsberg fra St. Olav videregående i Stavanger får tredjeprisen for prosjektet «Hvorfor er kriminallitteratur underholdende?».

Det deltok 1.053 elever i konkurransen, noe som er rekord.

Lærerprisen går til Hildegunn Stokke Rasmussen ved Spjelkavik videregående i Ålesund.

Imponert jury

Juryen er imponert over hvordan elevene har klart å gjennomføre forskningsprosjektene i en skolehverdag preget av pandemi.

– Årets prosjekter har stor faglig bredde, og vi ser at mange samfunnsfag og humanistiske fag er representert, deriblant litteratur, juss, filosofi, sosiologi og statsvitenskap. Det er også gledelig å se at samfunnsdebatten gjenspeiles i elevenes interesser, sier juryleder Stine Helena Bang Svendsen.

Finalistene får sine premier under Holberguken i Bergen i juni.