Fra og med mandag denne uken kunne Oslo kommune starte inntauing av elsparkesykler som står feilparkert, i tillegg til å ilegge utleierne et gebyr på 1.590 kroner.

Det skjer etter at bystyret i februar vedtok å innføre et inntauingsgebyr.

Voi-sjef i Norge, Christina Moe Gjerde, uttalte i forbindelse med vedtaket at de ville vurdere å utestenge de som parkerer feil, fra å låne en elsparkesykkel – i tillegg til at de kunne komme til å sende regningen til kundene.

Dagen etter at kommunen kunne starte inntauingen sier Voi-sjefen til Avisa Oslo at de ikke har tatt en avgjørelse på om de vil sende regningen til kundene:

– Brukerne har det største ansvaret og hittil har vi ikke konkludert på om det er aktuelt sanksjonere de som ikke parkerer ansvarlig. Ettersom inntauingsgebyret er helt nytt av året vil vi se an situasjonen. De aller fleste utviser ansvar når de parkerer, og målet er at det ikke skal bli noen gebyrer i det hele tatt, sier hun.

Tar regningen selv

Den mindre konkurrenten, Bolt, sier i en pressemelding at de ønsker det nye tiltaket velkommen og at de ikke vil sende regningen til føreren av elsparkesykkelen.

– Vi er veldig positive til alle tiltak som byen innlemmer, som vil bidra til en løsning på hovedproblemet, nemlig parkering. Slike gebyrer er en effektiv måte å skape orden og kanskje også kontrollere antall elsparkesykler. I tillegg mener vi at en overkommelig pris er nøkkelen til å stimulere kundene til å ta mer bærekraftige valg, derfor kommer vi heller ikke til å sette opp prisen på bakgrunn av det, sier David Mothander, samfunnskontakt for Bolt i Norden.

20.000 elsparkesykler

Denne sommeren er det ventet at det vil være rundt 20.000 elsparkesykler utplassert i Oslo. I januar, midt i lavsesongen, var det ifølge analyseselskapet Fluctuo, som måler tilbudet fra fem av seks leverandører, inntil 9.000 elsparkesykler i hovedstaden, meldte E24 i januar.

Bolt er en av de minste aktørene i Oslo, ifølge dem selv. De har 1.200 sparkesykler i hovedstaden. E24 skriver at Voi er den desidert største aktøren i byen, med en markedsandel på rundt 70 prosent.

– Skaper utfordringer for alle

Mothander i Bolt mener de ulike selskapene i Oslo plasserer ut for mange elsparkesykler, og at den nåværende situasjonen viser at de ikke har kontroll.

I forrige uke kom aktøren Ryde på banen etter å ha trukket seg ut av markedet i Oslo i 2019 på grunn av den økende konkurransen. De skal plassere ut flere tusen sykler, noe Mothander mener er negativt og et eksempel på at de største selskapene ikke har kontroll. Han håper gebyrene merkes for de store aktørene.

– Poenget er at det vil være dyrt å oversvømme gatene slik vi har sett noen operatører gjøre. Når enkelte operatører har distribuert mer enn 5.000 elsparkesykler i Oslo, skaper det problemer og utfordringer for alle, bortsett fra for operatøren med den store flåten, sier han.

Trenger samarbeid

Moe Gjerde i Voi mener imidlertid at hele bransjen må trå til sammen med kommunen dersom det skal bli orden på elsparkesyklene i byen.

– Enda bedre er det hvis bransjen går sammen med kommunen om slike felles spilleregler. Det vil være en vinn-vinn-situasjon for alle. Tiltaket med inntauingsgebyr har en god signaleffekt og kan føre til bedre parkering, men blekner i forhold til å få på plass en anbudskonkurranse som i andre europeiske byer, sier hun.

Håper på gateleie

I tillegg til parkeringsboten, håper Bolt også at kommunen vil innføre et gebyr for gateleie.

– Det er en effektiv måte å redusere antall sparkesykler, samtidig som man unngår kutt i antall operatører og dermed beholder konkurransemarkedet til fordel for forbrukerne, avslutter Mothander.