– Jeg reagerte med å beskytte magen, så kolliderer vi ganske hardt, sier Uzoma Nkeiruka Lovlin Ifejilika til AO.

Den nå 37 uker gravide 29-åringen forteller Avisa Oslo om sammenstøtet som inntraff i midten av mai, mellom henne og en elsparkesyklist i sentrum.

Det var TV 2 som først omtalte saken.

Les også: Voi nattestenger ikke elsparkesyklene tross Hareides oppfordring

– Måtte beskytte ungen

Ifejilika og søsteren skulle rekke trikken fra Øvre Slottsgate, og hadde småjogget for å nå avgangen. Vel fremme på perrongen gikk det galt.

– Blikket fanget opp at det var en elsparkesyklist på vei mot meg, sier Ifejilika og forteller hun umiddelbart beskyttet magen, før hun kjente at de kolliderte.

– Jeg tenkte bare at jeg ikke måtte falle. Jeg måtte holde meg på beina og beskytte ungen, forteller hun.

Store skadetall

Tirsdag ettermiddag presenterte Oslo universitetssykehus oppdaterte skadetall for elsparkesykler i juni, og totalen fra 2019 fram til i dag.

De viser at 421 skadet seg på elsparkesykkel i juni måned. Det tilsvarer et snitt på 14 skader per døgn. For første gang var det flere ulykker med elsparkesykler enn ordinære sykler. Totalt er 3000 blitt skadet fra 2019 og fram til 5. juli i år.

– Vi har ingen enkeltaktivitet som skaper så mange ulykker som elsparkesykler, sa overlege Henrik Siverts på pressekonferansen.

Les også: Raymond Johansen med Facebook-utspill om elsparkesykler

Kjørte videre

Ifejilika unngikk å falle, men skal likevel ha blitt skjøvet to til tre meter bort på fortauet.

– Styret på sykkelen traff meg på venstre side av magen. Jeg fikk blåmerker og ganske store smerter i bekkenet og i låret.

– Jeg fikk også nakkesleng og hadde vondt i nakken i noen ukers tid. Det gikk over etter jeg gjorde noen øvelser som legevakten anbefalte, fortsetter Ifejilika.

Å falle gjorde imidlertid elsparkesyklisten. Ifølge Ifejilika hoppet han deretter tilbake på transportmiddelet og kjørte videre. Hun beskriver han som en stor og høy mann i 30-40-årene.

– Det er helt krise. Jeg tror han stakk av fordi han skjønte det ville bli konsekvenser. Han skal ikke kjøre så fort på fortauet, sier Ifejilika.

– Aldri blitt truffet så hardt

Da hun gikk på trikken, var hun i sjokk.

– Jeg tenkte bare: «Herregud, hva var det som skjedde nå». Jeg har aldri blitt truffet så hardt i hele mitt liv – selv om jeg har vært aktiv basketballspiller og vant til å få mye tyn. Men jeg har ikke fått den kraften på meg før, sier hun.

Elsparkesykkelen skal ha vært av merket Voi.

Les også: Bekymret for elsparkesykkelsommeren: – Bare flaks at ingen liv har gått tapt enda

Voi: – Helt kvalmende oppførsel

Talsperson Øystein Sundelin i Voi sier de jobber etter en nullvisjon når det kommer til ulykker for og fra elsparkesykler.

– Man kan ikke bli noe annet enn lei seg og opprørt over det hun har opplevd. At mannen først ikke har fulgt lov om hastighet på fortau, og deretter bare stukket av er rett og slett en helt kvalmende oppførsel.

– Putter du ikke ansvaret litt vekk fra det faktum at Voi gjør det mulig å kjøre elsparkesykkel raskt på fortauet nå?

– Vi har teknologi under utvikling for å sette en maksimal hastighetsgrense på fortau, men GPS-teknologien er enda ikke så konkret at den treffer på 10 centimeter forskjell, noe som kreves for å redusere hastigheten mellom for eksempel fortau og sykkelfelt, sier Sundelin og fortsetter:

– Det er ingen tvil om at det er hans ansvar, men vi skal gjøre vårt for at slike situasjon skal reduseres til et minimum og helst null. Loven sier at han skal kjøre seks kilometer i timen på fortau der det er andre mennesker. Åpenbart skal du ikke påføre andre skader, og hvis det skjer skal du ikke stikke av. Så her har vi jo å gjøre med en kriminell.

Slik bruker du elsparkesyklene riktig

Sykehus og anmeldelse

Skadene Ifejilika pådro seg, oppdaget hun ikke før senere på dagen da hun forteller hun nesten ikke klarte å gå.

– Jeg ringte Rikshospitalet og fortalte hva som hadde skjedd. De ba meg komme inn for å sjekke helsen til barnet. Jeg ble lagt inn på observasjon. Heldigvis var alt bra.

Etter innleggelsen kom hode- og nakkesmertene, og Ifejilika dro til Legevakten. De kunne ikke ta røntgen på grunn av graviditeten, og ba henne ta det med ro.

Ifejilika politianmeldte saken, men på grunn av manglende bevis ble saken henlagt.

Knallhardt ut mot byrådets tiltak: – Katastrofe for dem som bruker elsparkesykkel

I dag er alt bra med både mor og barn. Hun har dog blitt langt mer obs enn før når hun er ute og går i byen.

– Jeg er nok blitt mer redd de elsparkesyklene, i hvert fall når man ikke vet når og hvis de kommer. Jeg skvetter når jeg ser en elsparkesykkel kjøre forbi, og må hele tiden se bak meg for å se om det kommer flere, sier Ifejilika.

Vil ha strengere regler

Den kommende moren er blant dem som ønsker at det skal bli tydeligere regler på hvordan folk skal få bruke elsparkesyklene.

– Folk får fortsatt egentlig gjøre hva de vil på dem, ingen bryr seg. Det er ikke greit, sier hun til Avisa Oslo.

Argumentet til bransjen om at elsparkesykler er miljøvennlig, mener hun bare er tull:

– For det første er de er strødd overalt. Når du går i skogen er de både strødd i vannet og i marka. Du kan ikke si det er miljøvennlig, mener hun og fortsetter:

– For det andre forurenser produksjonen av dem, og for det tredje kommer bruker av elsparkesyklene til å tære på oss lenger fram i tid. Før var folk vant til å gå eller sykle. Nå står flere og flere på disse elsparkesyklene og beveger seg mindre. Dette vil jo skape fedme på sikt, sier hun og tilføyer:

– De kan ikke si at de løser et problem når de skaper flere problemer. De bryr seg ikke om folks helse i det hele tatt. Det er kun snakk om penger.

Avviser kritikken

Øystein Sundelin i Voi avviser at de har Voi-sykler som havner i vannet eller marka og begrunner at de har ikke parkeringssoner her.

– Da må du i så fall dra den med deg mens den piper. Det er en problemstilling jeg ikke har hørt om før, sier Sundelin.

Videre poengterer han at Voi har redusert sine klimautslipp med 85 prosent de siste to årene, og at deres nyeste modell har en levetid på opp mot fem år før den går inn i en sirkulær økonomi og gjenvinnes.

– Per kjørte kilometer blir vi kun slått av T-banen i klimagassutslipp per kjørte kilometer. Og selvfølgelig gående hvis du tar med det. Så det argumentet er rett og slett feil.

Om at de skaper flere problemer sier Vois talsperson:

– Vi har en halv million aktive brukere i Oslo og 50.000 turer om dagen. Dette er mennesker som kommer seg raskere frem dit de skal, gjør andre ting enn det de ellers ville gjort og livene deres blir rett og slett mer effektive. I tillegg spør vi brukerne våre om alternative transportmidler. Forrige helg ble 25.000 bier stående parkert fordi de brukte Voi.

Vil stenge om natten

Torsdag skrev samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i et Facebook-innlegg at han har en klar forventning om at aktørene i elsparkesykkelbransjen stenger syklene på nattetid der kommunene har bedt om det, noe byrådsleder Raymond Johansen (Ap) allerede har foreslått.

– Vi mener at vi har teknologien som kan redusere skadeomfanget til nærmere null, svarte talsperson Øystein Sundelin i Voi til NTB på utspillet og fortsatte:

– Jeg skjønner at politikere som Raymond Johansen og Knut Arild Hareide og ansatte på legevakten, ikke kjenner til hva vi kan få til med vår teknologi, og at deres løsning er nattestenging.

Legevakten har tidligere anbefalt nattestenging mellom 23.00 og 05.00, samt promillegrense. I juni var det flest skader mellom 23.00 og 00.00. I den timen var andel alkoholpåvirkede 75 prosent. I tillegg ønsker de at kommunen og utleiere tar et større ansvar.