Rødts bystyrerepresentant Mari Rise Knutsen og vararepresentant Linda Amundsen kritiserer i sterke ordelag Ruters forsøk med selvkjørende biler i Groruddalen. De spør om jeg støtter prosjektet. Det korte svaret er ja.

Vi som bor i Oslo-regionen trenger et godt kollektivtilbud som tar oss rundt dit vi vil, og at færrest mulig setter seg i bilen. Det er det tverrpolitisk enighet om.

Les også

Fem litt avanserte taxier. Det er sløseri på høyt nivå

Pengene er et spleiselag

Et godt kollektivtilbud må bestå av flere elementer. Ryggraden er alle linjene med tradisjonell massetransport (T-bane, buss og trikk) som frakter mange mennesker raskt og effektivt. Dette behovet vil vi også ha i fremtiden. Derfor investerer vi stort i å gjøre kollektivtilbudet enda bedre. Byrådet vil også jobbe for å styrke busstilbudet innen og mellom bydelene utenfor Oslo sentrum.

Groruddalen er blant områdene som trenger et styrket kollektivtilbud, både på tvers og gjennom økt kapasitet på eksisterende linjer. I tillegg ønsker vi å utvide ordningen med aldersvennlig transport, Rosa busser, til alle bydelene, slik Mari Rise Knutsen og Linda Amundsen etterlyser.

De kritiserer også pengebruken til Ruter. De selvkjørende bilene er et spleiselag hvor 60 millioner kroner kommer fra EUs Horisont Europa-program. I tillegg kommer 17,5 millioner kroner fra Enova og 20 millioner kroner fra Smartere transport i Norge. Disse pengene kunne med andre ord ikke vært brukt på det ordinære busstilbudet.

Vi må ikke gå baklengs inn i fremtiden

Styrking av det tradisjonelle rutegående kollektivtilbudet er ikke tilstrekkelig i seg selv. Selv om Oslo har et av verdens beste kollektivtilbud, mener mange at de er avhengig av privatbilen i det daglige. Denne bilbruken får vi ikke bukt med ved kun å opprette enda flere busslinjer og avganger. Vi må også forsøke å utvide det offentlige transporttilbudet med nye tjenester som ligner mer på opplevelsen av å ha en egen bil. Dette mener jeg er smart. Her kommer selvkjørende kjøretøy inn. Med et slikt tilbud blir offentlig transport mer fleksibel og tilgjengelig.

Om vi klarer å få denne reiseformen til å vokse frem som et alternativ til privatbilen kan vi drastisk redusere antallet biler vi behøver i regionen. Dermed frigjøres både parkeringsplasser, veier og gater til andre ting.

Les også

Noen eier til og med to biler. Dette er frihet uten å eie egen bil

Rødt kaller forsøket med selvkjørende biler for et «leke-prosjekt» med kun fem biler, som høres ut som en litt avansert taxi. Planen for prosjektet i Groruddalen er et tilbud med 15-30 kjøretøy. De bilene som nå er på plass, er de fem første. Forskjellen på taxi og tilbudet som skal testes ut, er at i taxi reiser man én og én. Det er ikke bærekraftig. Da ønsker jeg meg heller en transporttjeneste som er like fleksibel som taxi/privatbil, men som kan ta flere passasjerer på samme tur, og som er en integrert del av kollektivtilbudet.

Selvkjørende biler skal ikke erstatte dagens kollektivtilbud og sjåførene i kollektivtrafikken vil fortsette å være viktige, slik de er i dag.

Vi må tørre å se nye muligheter, tørre og prøve å utvikle nye løsninger. Det skal være enkelt å komme seg rundt i Oslo og kollektivtilbudet skal være tilgjengelig, effektivt og rimelig. Forsøket med selvkjørende biler er ikke en hån mot Groruddalen. Tvert imot er det en fantastisk mulighet.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Staten er en gjest i Oslo. Gjester ramponerer ikke interiøret

Les også

En verden designet for menn