Det nye byrådet har i byrådserklæringen lagt inn et punkt der de planlegger en ny by i skogen: «Starte arbeidet for en kollektivbasert utvikling av en «skogby» med nye boliger på Gjersrud-Stensrud, med mål om at utbyggingen er klimapositiv.»

Området sørøst i Oslo er på grensen mot tidligere Ski og er det siste store utbyggingsområdet i Oslo.

For meg som bor like ved på Bjørndal, en allerede eksisterende «skogby» høres dette ut som fine ord og ikke noe mer. Denne skogbyen blir kanskje like kollektivbasert som Bjørndal - det vil si bussbasert.

Da kommer nok dessverre de aller fleste i så fall til å kjøre bil, selv om jeg vet at Obos har foreslått «busstunnel» gjennom fjellet til Rosenholm.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

T-bane eller skinnebasert transport trengs

30 år etter utbyggingen på Bjørndal har byråd kommet og gått - ennå er det ikke bygget en alternativ tilførselsvei inn hit i skogen. Det gjør at 9000 mennesker fortsatt er innestengt når Slimeveien stenges av flom eller snø og is.

Byrådet har ennå aldri på alvor vurdert å bygge T-bane eller annen skinnebasert transport hit - en prosess som vil ta minst 15 år fra reell vurdering til ferdig bane. Pengene er brukt opp på Fornebubanen og E18 vestfra. Den eneste quick fix-muligheten for gode kollektivløsninger for Bjørndal og Gjersrud-Stensrud, en stasjon på Follobanen ved Åsland stasjon, glapp fordi staten ikke ønsket forsinkelser på Follobanen, og fordi et samlet politisk Oslo ikke kjempet for saken utover noen små oppslag i avisene.

Dette blir jo spesielt grelt når man ser på historien med stengt Follobane, og månedslange forsinkelser etter den store åpningsdagen.

Nei, jeg har ikke stor tro på dette

Dette viser tydelig i hvor stor grad befolkningen i sånne områder (les: Oslo Sør og Oslo Øst) prioriteres . Så da er det vel bare å konstatere at nei, jeg har ikke stor tro på den nye kollektivbaserte skogbyen Gjersrud-Stensrud. Og jeg synes uansett at man skal prioritere alternativ vei for Bjørndal, og reelle skinnegående kollektivløsninger for hele området, først.

Dette må være klart før det settes igang nye halvveisløsninger med bygging av Gjersrud-Stensrud. En utbygging her bedrer kanskje utbyggingsstatistikken i Oslo. Om den gir et positivt bidrag på levekårsstatistikken i Søndre Nordstrand, er imidlertid tvilsomt.

Og så kan man jo bare i det stille undre seg over hvilke konsekvenser dette på sikt får for en allerede segregert by.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

T-banen kan stoppe helt opp i sentrum. Bygg tunneler for bane – ikke vei

Les også

Arbeiderpartiet velger blå side i bydelen. Vi er dypt skuffet

Les også

Vi avblåser testen på Damplassen. Men drømmen om færre biler lever videre