Det får Avisa Oslo bekreftet mandag.

Rødt har dermed blitt enige med byrådspartiene Ap, MDG og SV etter harde forhandlinger. Enigheten kommer etter et gruppemøte mandag. Aftenposten, som først omtalte enigheten, skriver at Rødt ikke fikk gjennomslag for at kommunen skal avprivatisere busskjøring i Oslo.

Rødt har imidlertid fått igjennom til sammen 123 millioner kroner ekstra til bydelene. 100 av disse går direkte til driftsbudsjettet, mens de 23 resterende midlene er øremerket barn og unge i bydelene.

Dette betyr mindre trange rammer for barnehager, barnevern, sykehjem og andre tjenester driftet av bydelene. Opprinnelig gikk posisjonen bestående av AP, SV og MDG inn for et betydelig kutt. Bydelenes økonomiske rammer skulle kuttet med nesten 150 millioner kroner i 2021, 370 millioner året etter og med hele 672 millioner i 2023.

Glad for enighet

Totalt vokser budsjettet med rundt 280 millioner kroner. Økningen er ikke finansiert via ytterligere skatter og avgifter.

Ap-gruppeleder Frode Jacobsen er tydelig på at Oslo er i en usikker økonomisk situasjon på grunn av koronapandemien. Han beskriver imidlertid det nye budsjettet som forsvarlig. Stramme prioriteringer er tatt hele veien, ifølge Jacobsen, som viser til at valgløfter om nye velferdsordninger fortsatt er lagt på is.

– Vi er glade for å ha fått gjennomslag for hovedlinjene og endringer som også er i tråd med det vi er opptatt av, sier Jacobsen.

Her viser han blant annet til at rundt 100 millioner kroner settes av til universell utforming, noe som igjen gjør det lettere for eksempelvis svaksynte og rullestolbrukere.

– Det er viktig, understreker Ap-politikeren.

Fortsatt kritisk

Oslo Rødt-leder Siavash Mobasheri er selv strålende fornøyd med å ha økt budsjettet til bydelene. Han er likevel ikke begeistret med politikken til Ap, SV og MDG har forsøkt å få gjennom.

– De legger inn massive rammekutt, som treffer blindt og går utover sårbare grupper som de eldre. Vi i Rødt må ta kampen hvert år, sier Mobasheri til Avisa Oslo.

Rødt ønsket i utgangspunktet hele 250 millioner ekstra til bydelene. Summen endte på omtrent halvparten av dette. Mobasheri fikk heller ikke igjennom kravet om å gjøre Oslos busskjøring kommunal.

Dette ble klart etter at et flertall i styret heller prioriterte å vinne andre budsjett-slag, ifølge Rødt-lederen, som forklarer at de fryktet at byrådspartiene heller ville gå inn for en budsjettavtale med Venstre.

– Det ville gitt en dårligere og mer arbeiderfiendtlig politikk, mener Siavash Mobasheri.