Slik beskriver talsmann i Arkitekturopprøret, Saher Sourouri «Middelthunet» på Majorstuen.

Onsdag kveld blir Grøss-prisen delt ut av Arkitekturopprøret. Prisen skal tildeles et nybygg som skjemmer sine omgivelser, skriver de på sine hjemmesider.

Blant de elleve nominerte er Oslo-byggene Middelthunet og Nasjonalmuseet.

– Stygt, fargeløst og monotont

Juryen mener boligblokkene «Middelthunet» på Majorstuen er «et grotesk eksempel på at den tidligere idealistiske utvikleren OBOS nå river verneverdige bygninger for kommersiell utvikling, heller enn å lage gode steder for Oslos befolkning.»

«Plasseringen inntil Frognerparken gjør den dominerende holdningen enda verre.", skriver juryen.

I fjor var det Munchmuseet som fikk æren av å stikke av med den tvilsomme seieren. Rundt 10.000 stemte i kåringen. Det grå museumsbygget mellom Operaen og Sørenga fikk 35 prosent av stemmene.

Vinnerne blir kåret gjennom en folkeavstemning hvor alle kan stemme på én kandidat i hver kategori.

Talsmann i Ao, Saher Sourouri, tror Middelthunet går til topps i år:

– Det er folk flest som har nominert bygget. Hvis jeg skal gjette, så handler det om at det er et veldig stort og inngripende byggeprosjekt midt på Majorstuen som bryter kolossalt med det som er der fra før. Det er stygt, fargeløst og monotont, sier han og fortsetter.

– Det er en drabantby som OBOS har innført i urbane og sentrumsnære Majorstuen. Vi fikk tilbakemeldinger på bygget allerede før det ble bygget. Det er ikke populært.

OBOS tilbakeviser kritikken:

– Vi synes det er bra at det de siste årene har blitt økt fokus på arkitektur og bygg. Det er en diskusjon vi ønsker velkommen. Det vil alltid være ulike meninger om et bygg er stygt eller pent. Her er vi uenige med Sourouri. Vi mener prosjektet er godt tilpasset stedet og bidrar til å vitalisere området. Det arkitektoniske uttrykket bygger både på funkisarkitekturen i nabokvartalene, i tillegg til at det tar opp trekk fra nyere arkitektur lenger bak i kvartalet, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Skjennald.

– Dominerende og autoritært

Også Nasjonalmuseet er nominert til Grøsser-prisen.

«Gode materialer og en lavmælt utforming har ikke vært tilstrekkelig for å lage et museum som fungerer i byen. Hensyn til sikkerhet og sårbare kunstverk begrenser hvor åpent et kunstmuseum kan være, men her er det gjort ekstra lite for å henvende seg til omgivelsene, på bekostning av en skulpturell og monolittisk virkning som ingen har bedt om», lyder juryens begrunnelse.

Sourouri forteller at de har fått inn nominasjoner på museet fra hele landet:

– Det er et stort offentlig bygg som angår folk hele Norge, og som folk utenfor Oslo har vært og sett. Pregløst, grått og bunkers. Noen kaller det konteiner. Folk beskriver museet som dominerende, autoritært, lukket og uvennlig bygg. Og mange opplever det som direkte ubehagelig å se på.

At det er mange sterke meninger om det nye Nasjonalmuseet, er helt naturlig, sier kommunikasjonsdirektør Eirik Kydland.

– Det er et bygg man legger merke til og et bygg med særpreg. Det sier seg selv at det blir diskusjon og debatt. For oss er det viktig å understreke at vi synes bygget er uovertruffent. Å få et bygg som er reist ene og alene for å ta vare på og vise frem vår felles samling av kunst, arkitektur og design, er et privilegium for oss som jobber her, og for hele nasjonen. Over 600.000 mennesker har besøkt museet etter at det åpnet 11. juni og vi mottar daglig en rekke begeistrede tilbakemeldinger.

Nominert til årets vakreste nybygg

Men Arkitekturopprøret er også opptatt av bygg de syns er fine. I tillegg til grøss-medaljen, deles også Arkitekturopprørets hederspris ut.

Prisen skal gå til «vakre og veltilpassede nybygg som innbyggerne verdsetter». Bademaschin på Langkaia er blant årets elleve nominerte.

«Med høy gjenbruksfaktor og mange historiske referanser er dette lille prosjektet et eksempel til inspirasjon når Oslos havnefront skal utvikles videre. Oppdelingen i mindre volumer gir en menneskelig skala, og de varme fargene og naturlige materialene skaper hyggelige mellomrom», lyder juryens begrunnelse.

Talsmann i Ao, Saher Sourouri, er ikke overrasket over at Oslo-folk har stemt frem Bademaschinen:

– Det er det eneste vakre bygget i Bjørvika. Det er et bygg med farger, og har noen trekk med tradisjonell arkitektur. Bygget er langt mer menneskelig enn de andre byggene i Bjørvika, sier han.

Hver mandag møter Kai Ivar (53) dette synet på Kampen: – Det er et mareritt