(Nettavisen) Mindre enn to uker etter at lavpriskjedene kuttet prisen på fisk, velger Rema 1000 i dag å kutte prisen på 42 kjøttprodukter.

Umiddelbart etter at Nettavisen brakte nyheten om priskuttene kastet Kiwi og Extra seg rundt, og kuttet priser tilsvarende.

Se Extra sin kommentar lengre ned: – Tviler på at de kjenner seg igjen i overfloden.

Rema 1000 sine kutt varierer fra skarve 0,62 prosent til 9,28 prosent.

Mest kuttes det på disse fire Gilde-produktene:

  • Ribberull: – 9,28 prosent
  • Kystbacon med svor: – 8,78 prosent
  • Stjernebacon: – 7,92 prosent
  • Stjernebacon, tørrsaltet: – 7,27 prosent

Det mest beskjedne kuttet er på kryddersalami fra Nordfjord: – 0,62 prosent.

Kutter med en gang

Rema 1000 sier de kutter prisene fordi de har fått reduksjon i prisene fra sine leverandører.

– Lavere pris inn til oss, betyr lavere priser ut til kundene, sier kategori- og innkjøpssjef i Rema 1000, Line Aarnes.

Årsaken til priskuttet er altså at Rema 1000 har fått redusert prisene hos sine leverandører, ifølge Rema 1000.

– Denne uken fikk vi beskjed fra våre leverandører om at prisene på store og viktige kjøttprodukter går ned til oss, fra 1. september, opplyser Rema 1000 til Nettavisen.

Kutter ut prisvinduer

Gjennom mange år har det vært sedvane i dagligvaremarkedet å ha to tidspunkt i året for større prisendringer, nemlig i februar og i juli.

Dette blir gjerne kalt prisvinduer. Men disse har flere av kjedene nå gått mer eller mindre bort fra.

  • Kiwi lot være å sette opp prisene i februar, og Rema 1000 og Extra fulgte etter.
  • I juni kuttet Rema 1000 på 250 varer, og de to konkurrentene fulgte etter.
  • Og i dag kutter altså Rema 1000 prisen på 42 kjøttvarer.

Slutt på papir

Den gang man startet med de såkalte prisvinduene, hadde alle kjedene prisetiketter i butikken på papir som det var arbeidskrevende å bytte.

Nå er disse digitale og butikkene kan endre alle prisene de vil, og nå skjer det mange prisendringer daglig hos alle kjedene.

– Er prisvinduene nå borte for godt?

– Rema 1000 ønsker å forhandle med våre leverandører gjennom hele året for å sikre de laveste prisene., sier Aarnes.

– Men vi har fortsatt aktiv rammeavtale med våre leverandører som beskriver når og hvordan innkjøpspriser kan endres. Den avtalen gjelder fram til at en ny avtale er signert, sier hun.

Dagens priskutt hos Rema 1000 er altså på 42 varer, og størrelsen på kuttene varierer mye:

  • 11 varer kuttes med mellom 5 og 9,28 prosent
  • 13 varer kuttes med mellom 3 og 4,99 prosent
  • 14 varer kuttes med mellom 1 og 2,99 prosent
  • 4 varer kuttes med mindre enn 1 prosent

Fra fisk til kjøtt

Da Rema 1000 nylig kuttet prisen på fisk begrunnet de det slik:

«For å nå målet om å bidra til en bedre folkehelse innen 2030 gjør vi nå grep».

Nå kuttes det altså pris på en rekke produkter med rødt kjøtt som helsemyndighetene mener vi skal spise mindre av.

– Hvordan rimer kuttet på kjøtt med Remas fokus på bærekraft og sunn mat?

– Nå kutter vi prisen på over 40 varer til fordi vi har fått lavere priser inn til oss. Samtidig er vi bevisst vårt ansvar for å tilrettelegge for at kundene skal kunne ta sunnere valg, og å følge kostrådene. Derfor har vil alltid gode kampanjer på frukt og grønt, og nå har vi en stor satsing på fisk. Det er det ingen motsigelser, sier Aarnes.

– Hvor mange varer hever dere prisen på nå?

– Ingen, sier Aarnes.

– Setter egentlig prisen opp

Professor ved Norges Handelshøyskole, Tor Wallin Andreassen, mener det er viktig å være særlig obs på en ting.

– Dette med priskutt er noe de støyer med. For det underliggende er at de setter prisene opp, sier Andreassen.

Lavpriskjedene har rundt 4500 varetyper i butikken, og dagens priskutt gjelder kun 42 produkter.

– Prisøkningene skjer i bakgrunnen av den lokkende tryllefløyten som heter priskutt. Det er en skinnmanøver for å få vekk oppmerksomheten, sier han.

– De våger ikke

Han mener Rema 1000 og de andre ikke våger å sette opp varer som ofte blir pristestet i mediene.

– Alt annet kan de skru opp uten at det er så lett å legge merke til det, sier han.

Han stusser også på at det nå kommer priskutt på kjøtt rett etter at Rema har kuttet fiskeprisene.

– Det er en logisk brist her. De gjør priskutt på kjøtt som rimer dårlig med kommunikasjonen deres om sunn mat og ansvar for folkehelsen.

– Dette fungerer

Han tror likevel dette grepet fungerer godt for Rema 1000.

– Ja, dette fungerer. I dagligvare er det stor priselastisitet, det vil si at små prisendringer kan gi store endringer i mengde varer de selger.

Dette er igjen viktig for å kapre markedsandeler. Det å være først ute og også viktig for kjedene.

– Det er viktig for kjedene å være først ute, og at mediene skriver om det. Dette er den frenetiske dansen rundt gullkalven som er kunden.

Mener Kiwi og Extra vil følge etter

Da Nettavisen snakket med Andreassen kort tid før priskuttene ble kjent var han ikke i tvil om hva responsen ville være fra Kiwi og Extra.

– Fem minutter etter at Rema 1000 gjør dette kuttet vil konkurrentene Extra og Kiwi følge etter, og kutte prisen tilsvarende.

– På samme måte som da de tre budsjett-kameratene tok sats for å heve prisene i februar i år, men hvor to snudde i luften da Kiwi ikke hoppet.

– Er det utelukkende bra med en slik konkurranse?

– Hvis dette var et marked der kjedene slet med lønnsomheten, ville det kunne føre til konkurser. Men vi vet at eierne velter seg i melk, honning og champagne.

– De har solid inntjening og eierne tjener åpenbart penger. Da kan de tillate seg en slik priskrig.

– Tviler på at de kjenner på overfloden

– Professor Tor Wallin Andreassen har rett i at man kan stille klokken etter hvordan Extra vil svare på dette, sier Extras nye kjededirektør, Håvard Jensen.

– Vi skal være billigst og følger naturligvis etter på pris, sier han.

Jensen sier de hver uke setter ned prisene med 20 prosent på et kylling-, kjøtt-, fisk- og vegetarprodukt.

– Der professoren tar feil er i beskrivelsen av at våre eiere velter oss i melk, honning og champagne. Vi eies ikke av noen få rike familier, men av 2,3 millioner medlemmer. Jeg tviler sterkt på om de om kjenner seg igjen i overfloden han beskriver, sier Jensen.

– Vi har allerede satt ned prisene, opplyser kommunikasjonsdirektør i Kiwi, Kristine Arvin.

Ifølge Kiwi senker de prisen i butikken når de får lavere innkjøpspriser. Da Kiwi-butikkene åpnet i dag var prisen satt ned på blant annet kjøttdeig, opplyser kjeden.

Dette er priskuttene:

Dette er priskuttene hos Rema 1000:

Varenavn Ny pris %-vis nedgang
RIBBERULL SKIVET 100G 30,30 −9,28%
KYSTBACON M/SVOR 700G 156,80 −8,78%
STJERNEBACON SKIV.140G 42 34,90 −7,92%
STJERNEBACON TØRRSALTET 37,00 −7,27%
HAMBURGER M/BACON 800G NORDFJORD 129,90 −7,15%
HAMBURGER CLASSIC 800G NORDFJORD 119,90 −6,77%
BACON U/SVOR 400G 79,90 −5,89%
KJØTTDEIG STORFE 14% USALT/VANN 400 68,40 −5,66%
KJØTTDEIG AV STORFE 14% 400G 68,60 −5,38%
BACON UTEN SVOR 150G 42,90 −5,30%
SVIN INDREFILET PK NFJ 169,90 −5,08%
PRIMA KJØTTDEIG 14% 400G 61,60 −4,94%
KVERNET DEIG 5% AV STORFE 79,90 −4,77%
KVERNET DEIG AV STORFE 14 99,90 −4,77%
HEREFORD & CHAROLAIS BURGER ORIGINAL 520G 94,60 −4,73%
KARBONADER 720G 79,90 −4,65%
ØKO KJØTTDEIG STORFE 400G 78,10 −4,52%
SMÅRETTSKINKE 200G 34,30 −4,46%
LØVBIFF 600G 94,50 −4,45%
ORIGINAL BURGER 400G 66,90 −4,29%
KVERNET DEIG STORFE 14% 66,90 −4,29%
LØVBIFF 240G 46,00 −3,97%
KARBONADEDEIG 5% 400G 81,50 −3,55%
SPESIAL SALAMI SKIVET 130 42,10 −3,00%
KJØTTBOLLER SWEET CHILI SAUS 600G REMA 1000 69,90 −2,78%
HAMBURGER TRIPPELCHEESE 800G NORDFJORD 131,20 −2,74%
PRIMA KARBONADEDEIG 400G 74,80 −2,73%
FAVORITTSALAMI SKIVET 150 42,40 −2,30%
OKSERULL SKIVET 100G 35,10 −2,23%
SKOGSBACON 140G 33,70 −2,03%
KJØTTKAKER 800G 93,00 −2,00%
SMÅRETTSKINKE 200G 36,30 −1,89%
BIG BEEF BURGER, THICK&JUICY 350G 57,90 −1,86%
SVINESTRIMLER SWEET CHILI 300G REMA 1000 49,90 −1,77%
KJØTTKAKER 550G 62,90 −1,72%
SERVELAT 150G OPPSK STABLEPK 26,00 −1,14%
KALVERULLADE 110G 26,50 −1,12%
SVENSKE KJØTTBOLLER STEKT 800G 93,90 −1,05%
SERVELAT 80G 24,80 −0,80%
PRIMA KJØTTKAKER 800GR 55,60 −0,71%
SALAMI 150G OPPSK 44,70 −0,67%
KRYDDERSALAMI 150G OPPSK 63,90 −0,62%