Søndag fortalte 30 nåværende og tidligere Gevir-ansatte at ansatte har jobbet gratis med sponskunder. Dette er kjendiser og influensere som får helt eller delvis gratis behandling, mot at de legger ut reklame på sosiale medier.

Ansatte har også fortalt at de jobber på kjendiseventer gratis og at de har blitt pålagt kurs i og utenfor arbeidstid, som de ikke har fått betaling for.

LES SAKEN HER:

Ikke overrasket

Rådgiver i Fagforbundet Frisørenes fagforening, Janne Ottersen Fraas, blir ikke overrasket over uttalelsene til de ansatte. Hun tror dette er vanlig i flere salonger.

– Jeg tror veldig mange som jobber på it-salonger tenker at «nå skal jeg bli en stjerne», men så jobber man mye gratis, sier hun og fortsetter:

– Når de da begynner i andre salonger, så tjener de ikke spesielt mye mindre.

Gevir-eier Agnes Gulbransen skriver i en e-post at ingen ansatte i Gevir jobber gratis.

– Når Avisa Oslo hevder at frisørene ikke får betalt, er det feil. At kundene ikke betaler for stylingen betyr ikke at de ansatte jobber gratis. Tvert imot. De får til og med en bransjeledende lønn, over tariff. Gratis klipp er ikke gratis arbeid. Nå må Avisa Oslo snart slutte å skrive det. På samme måte som selgere av Avisa Oslo sikkert ikke får halvert lønna si, selv om de selger avisabonnement med 50 prosent rabatt. Dette er en del av markedsarbeidet vårt, som alle må bidra i. Og alle får lønn. Over tariff, skriver hun og fortsetter:

– Når man jobber med så god provisjonslønnsordning som våre ansatte gjør, så ligger det i ordningen at en del øvrige arbeidsoppgaver i salongen også må gjøres, av alle. Markedsarbeid er en slik oppgavene, på lik linje med det å holde salongen presentabel gjennom dagen. Det som imidlertid ble endret på vår side i Gevir i fjor, er at de ansatte får et tillegg i lønn for markedsarbeidet med sponskunder, som tilsvarer tarifflønn. Dette er en vurdering tatt basert på dialog med ansatte.

Fagforeningen: – Jeg er ikke imponert

Janne Ottersen Fraas i fagforeningen sier at ansatte som hovedregel skal få overtid hvis de blir pålagt overtid utenom arbeidstiden.

– Jeg synes ikke ansatte skal godta arbeidsoppgaver de ikke får betalt for. Alle salonger som følger tariff skal betale frisørene sine for kurs, sier hun.

Om frisører får betalt eller ikke, er en diskusjon om provisjonslønn. Dette betyr at de ansatte får en prosent av det de slår inn på kassa, som en hårklipp, farging av hår eller salg av produkter. Når frisørene ikke har betalende kunder får de som regel heller ikke lønn for oppgaven de gjør. Dette kan gjelde alt fra å vaske salongen og kurs, til å klippe en sponset kjendis.

17. november skrev Gevir-eier Agnes Gulbrandsen «det vil bli utbetalt tarifflønn ved behandling av hedersgjesten» i et innlegg på ansattgruppa på Facebook. Fraas mener det eneste riktige er å gi provisjon som om sponskundene var betalende kunder.

– Jeg er ikke imponert over avtalen de Gevir-ansatte har fått om tariff. Jeg regner med at det er minstelønnsgarantier, som nesten ingen har. Bedrifter som følger tariff skal i tillegg ha lokale forhandlinger. Å få tarifflønn for en sponskunde utgjør kanskje bare halvparten av det frisørene hadde fått dersom de hadde hatt vanlige betalende kunder, sier hun.

Agnes Gulbrandsen skriver i e-posten at hun er positiv til en dialog både hos Gevir og i resten av frisør- og motebransjen, om hvordan arbeid med profilerte personer og sponskunder bør håndteres, slik at det fungerer godt for alle involverte parter.

– Markedsarbeid med profilerte kunder har også gagnet hver enkelt frisør i den gode provisjonsordningen vi har i Gevir. Vi har opplevd det som en god ordning. Dersom enkelte frisører ønsker en annen lønnsmodell, er vi åpne for å se på det. Det kan for eksempel innebære at man jobber mindre provisjonsbasert, og heller med faste timesatser for alle typer arbeid. Jeg tror de fleste forstår at man ikke nødvendigvis kan få pose og sekk.