Stayclassy selger små elektriske kjøretøy i Norge. Nå må de betale dyrt for en rekke brudd, ifølge Forbrukertilsynet.

AO har tidligere skrevet om hvordan Forbrukertilsynet tok grep etter klagestorm mot butikken Stayclassy:

Tilsynet ba selskapet om å endre praksis etter at Forbrukerrådet sendte inn en klage. Stayclassy ble bedt om å operere i overensstemmelse med markedsføringsloven og angrerettloven, og ble i juni gitt tre uker for å imøtekomme kravene.

5. desember skriver Forbrukertilsynet følgende i en pressemelding:

«Stayclassy fortsetter å bryte loven, selv etter omfattende veiledning fra Forbrukertilsynet. Nå varsles økonomiske sanksjoner til både Stayclassy og daglig leder i selskapet.»

Må betale personlig bot

Forbrukertilsynet skriver at de over en lengre periode har mottatt klager på nettbutikken, og at de flere ganger har gitt dem tydelig beskjed om at de må innrette seg etter loven. Det har gjaldt markedsføring av pris, men også «en rekke andre forhold».

Etter en kampanje på nettsidene til Stayclassy 31. oktober, varsler tilsynet nå gebyr for brudd på markedsføringsloven.

– Vi mener Stayclassy villeder forbrukeren gjennom markedsføring ved å ikke opplyse om førpriser og ved å gi inntrykk av at prisen er satt ned, når den i virkeligheten ikke er det, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Gebyrene retter seg mot både selskapet, men også selskapets daglige leder personlig, Thomas Holstad.

Holstad må betale 400.000 kroner for medvirkning til villedende markedsføring, mens selskapet varsles et gebyr på 1.500.000 kroner.

– Grove brudd

Forbrukertilsynet skriver videre at de ved gjentatte anledninger har veiledet Stayclassy om reglene som gjelder ved markedsføring av salg, og at de over flere måneder har hatt kontakt med daglig leder om forhold som må rettes opp.

«Likevel har Stayclassy markedsført en salgskampanje i november hvor førprisene ikke ble oppgitt, og hvor det for flere produkter gis inntrykk av en prisfordel uten at det er reelt».

– Det har vært omfattende veiledning, og daglig leder har hatt god mulighet til å rette opp feilene. Når dette ikke blir gjort, og vi fortsatt ser grove brudd, må vi reagere med et varsel om økonomiske sanksjoner, sier Rønningen.

I tillegg til overtredelsesgebyr, har Forbrukertilsynet varslet forbudsvedtak mot Stayclassy og Holstad, noe som innebærer at de vil kunne få nye og høyere gebyrer hvis de samme lovbruddene gjentar seg.

Stayclassy får frist til 2. januar 2023 til å kommentere varslene, før Forbrukertilsynet fatter vedtak.

– Vanvittig hårreisende

Til Avisa Oslo sier daglig leder Thomas Holstad at de opplever å ha fulgt Forbrukertilsynets veiledning.

– For 3–4 måneder siden fjernet vi «førpriser». Vi gikk over til «veiledende priser», men fjernet dette også.

Holstad hevder at han i et møte med Forbrukertilsynet spurte om de i forbindelse med kampanjen Black Week kunne bruke ordet «rekordbillig», for så å selge varene rekordbillig og uten oppgitt førpris.

– Samtlige produkter solgt i den perioden er solgt til rekordbillige priser, sier han til AO.

Det er dette han nå mener seg feilaktig bøtelagt for.

– Å få gebyr etter å ha diskutert denne konkrete kampanjen i et møte er vanvittig hårreisende, urettferdig og vondt, sier Holstad.

Han mener at selskapet har fulgt alle Forbrukertilsynets punkter.

– Dette oppleves som en helt ekstrem reaksjon fra Forbrukertilsynet.

Han forteller at han nå, sammen med en advokat, vil bruke god tid på å svare ut anklagene fram til fristen i januar.

Tilbakeviser påstanden

Forbrukertilsynet svarer at selskapet og Holstad «har fått tydelig veiledning om at han ikke må gi inntrykk av salg uten å kommunisere prisfordelen og at den er reell».

I en e-post til Avisa Oslo skriver underdirektør i tilsynsavdelingen, Marit Evensen, at Holstad «i fremtidige markedsføringstiltak ble bedt om å vurdere om den kommuniserte prisfordelen fremstår som villedende.»

– Hvis han var i det minste tvil ble han bedt om å kontakte oss, noe som han ikke har gjort i forkant av sin Black Friday kampanje, hevder tilsynet.

Thomas Holstad står fast ved at de diskuterte den aktuelle kampanjen med tilsynet:

– Vi mener på bakgrunn av dette at det foreligger en grov feil i veiledningen Forbrukertilsynet har gitt. Vi handlet i god tro ved å sette i gang denne kampanjen, sier Holstad til AO.

hygenhunden