Dette viser holdningsundersøkelsen for bompengesystemet i Oslo og Akershus for 2020.

I 2020 oppga 57 prosent at de var meget positive eller ganske positive til ordningen med bompenger. Det er den høyeste andelen siden Statens vegvesen begynte å undersøke folk holdninger til bompenger, trafikk og kollektivtilbudet i Oslo og Akershus i 1989 og en økning med 7 prosent fra året før.

– Det er interessant å merke seg at en bevisstgjøring om hva bompengene faktisk går til gjør at flere er positive til bomringene. Økt bruk av hjemmekontor med færre daglige passeringer gjennom bomringen i 2020, kan også ha hatt en medvirkende årsak til at flere er positive, sier Fred Anton Mykland, avdelingsdirektør for Transport øst i Statens vegvesen i en pressemelding.

Hensynet til miljø har ikke scoret like høyt i år som i 2019.

– Når det gjelder nedgangen i miljøhensynet kan det trolig skyldes en indirekte effekt av at korona har skjøvet folks bekymring om miljø til side dette året, fortsetter Mykland.

7 av 10 oppgir at de er enten meget eller ganske fornøyd med hovedveinettet i Osloområdet. Flere enn 8 av 10 oppgir at det er riktig å innføre tiltak som reduserer forurensningene i perioder med dårlig luftkvalitet.

Elbiler bør betale mindre

40 prosent mener at elbiler skal få passere gratis gjennom bomstasjon, mens 70 prosent mener elbiler bør betale mindre.

– Det kan se ut som innføringen av det nye bompengesystemet med å fordele belastningen på flere, også de som kjører elbil, har virket positivt på folks holdninger. Mange har også kanskje erfart at de kommer bedre ut av det enn de fryktet, sier Mykland.

Her kan du se tabellen over årsaken til de som har svart at de er meget eller ganske positive til bompengesystemet i Oslo:

Nesten halvparten har en negativ holdning til bompenger fordi man betaler nok skatt/avgifter fra før. 2 av 10 oppgir at det er urettferdig eller rammer feil.