Jeg har bodd på Fornebu siden 2013. Først i Rolfsbukta og siden 2016 ved Fornebu senter. Min arbeidsplass er ved Helsfyr. Når jeg ikke har hjemmekontor sykler jeg ofte til og fra jobb om sommeren. Ellers er det bil eller buss til Lysaker, og tog til Bryn stasjon.

En sjelden gang tar jeg buss og T-bane, eller båt og buss til Oslo sentrum.

Ikke attraktivt

Hvis Fornebubanen hadde vært den raskeste, mest behagelige, mest effektive og mest miljøvennlige måten å bevege seg på mellom Fornebu og Oslo sentrum, kunne kanskje en kostnad på opptil 5-10 milliarder kroner vært forsvarlig.

Men, med en så omfattende konstruksjon ender ikke regningen der. Allerede er prislappen er oppe i 23,3 milliarder. Bare planleggingskostnadene beløper seg foreløpig til tre milliarder. Da er det ikke urimelig å tro at at kostnaden kommer til å ha passert 30 milliarder før tilkobling til eksisterende linjenett på Majorstua, og med en ny stasjon regnet med.

El-busser og el-ferger vil imidlertid være et raskere, mer effektivt og mye mer behagelig alternativ til å sitte i en tunnel 40 meter under bakken, óg kjøre en stor omvei via Majorstua. E18 forbi Frognerstranda og Oslofjorden ligger der allerede og kan benyttes, knapt uten utbyggingskostnader og CO2 utslipp.

All anleggsdrift for Fornebubanen pågår med dieseldrevne kjøretøy og maskiner. Daglig slippes det ut flere tusen kilo CO2 i forbindelse med prosjektet, og dette skal pågå i flere år.

Hvordan i all verden kan man påberope seg hensyn til miljøet i dette prosjektet? For å være i nærheten av å nå målene i Paris-avtalen er det vi må tenke miljø – ikke når Fornebubanen kanskje står ferdig om åtte-ni år.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Overdimensjonert prosjekt

Utbyggerne påstår at det skal bli 25.000 nye arbeidsplasser på Fornebu. Da inkluderes nok alle ansatte for de angjeldende selskapene i hele Norge og i utlandet. Tallet på de som skal jobbe der er nok lavere. Hvis noen går, sykler eller kjører bil, har hjemmekontor en gang i uka, eller er på jobbreise, vil det være enda færre.

Når man snakker med folk på Fornebu er det tydelig at flere og flere innser vanviddet i dette prosjektet.

De fleste vil heller ta en flott båt- eller busstur til Oslo sentrum, enn å sitte i en T-banevogn 40 meter under bakken. Det synes primært å være Ruter, utbyggerne og deres ansatte som fremdeles er tilhengere og snakker varmt om egen bruk av banen.

Svekker skattemoralen

Noen må betale for dette lite formålstjenlige prosjektet. Det blir oss skattebetalere. Er det ingen politikere som tenker at dette kan gå ut over vanlige folks skattemoral? Skatteetaten har med suksess over år styrket skattemoralen i landet. Et vanvittig dyrt, dårlig, unødvendig og miljøfiendtlig T-baneprosjekt som hovedsakelig menigmann skal betale vil kanskje sette dette arbeidet flere år tilbake?

Om det er partier som ikke bryr seg om skattemoral eller unødvendige kostnader på mange titalls milliarder, så er det kanskje noen partier som er opptatt av miljø og klimaendringer?

Kanskje finnes det et eller flere ansvarlige partier som tenker seg om, setter ned foten for Fornebubanen og blir belønnet for det ved valget høsten 2023?

Endring i teksten klokken 15.30: Opprinnelig sto det at prislappen er oppe i 21,5 milliarder. Det er endret til 23,3 milliarder.

Les flere debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos nye debattside Oslodebatten:

Les også

Utrolig, men sant: Nå kan Fornebubanen faktisk bli stoppet

Les også

LEVERT: «Jeg er vakker, gjennomklok og passe tjukk.» /– Tjukk, korka og bimbo. Det er ikke rart at du er singel!

Les også

I dag er vi alle Fornebuere

Les også

En pappa som har gitt opp både livet og Nav