Avisa Oslos reporter og fotograf møter Karina (18), Frances (19) og Faizan (22) på Stovner videregående skole.

Denne mandagen kan bli en av de siste dagene elevene får gå inn døra til skolen på en stund:

Ifølge kilder til NRK vil skolene i Oslo trolig stenge fra og med onsdag denne uka, noe som bekymrer både ledelsen og elevene.

Hva skal de finne på da? Og hvordan skal de møte vennene sine, når sosialt samvær frarådes, og alt er stengt?

Føler seg buret inne

– Det eneste jeg gjør på fritiden er å jobbe med skolearbeid. Hva annet kan man gjøre? Man kan ikke gjøre noe. Om man vil møte venner må man stå ute i kulden, og så gå hjem igjen, forteller Frances.

Karina deler samme opplevelse.

–Det er ikke noe annet å finne på. Vi får ikke vært sosiale. Vi er ungdommer, og vi får ikke tatt igjen de årene vi har nå.


Begge beskriver situasjonen som å være innelåst i et bur.

– Situasjonen er veldig stressende. Man føler at man sitter inni et bur og ikke kan gjøre noe, sier Frances.

Karina savner friheten hverdagen førte med seg før pandemien slo til.

– Jeg savner å kunne møte familiemedlemmer og venner uten å tenke på smittevern. Og bare det å gå på kino, kjøpesentre, treningssenter ... Jeg savner alt det.

– Lærer ikke noe av hjemmeundervisning

Faizan erkjenner at situasjonen går ut over psyken.

– Jeg savner å reise rundt og være med venner, og ikke være innestengt. Før trente jeg også mye på treningssenter, men nå har de stengt. Jeg sliter mye psykisk.

Det at det trolig går mot hjemmeundervisning igjen, vekker sterke reaksjoner blant elevene.

– Jeg skjønner at vi kanskje må ha hjemmeundervisning, men jeg lærer ikke av det. Jeg må se og høre læreren med egne øyne, og kunne snakke om faget med medelever. Det går ut over den psykiske helsen, forteller Karina.

– Det er veldig slitsomt med hjemmeundervisning. Vi stirrer på en skjerm fra 08 til 16, og så har vi masse skolearbeid å gjøre etter det igjen. Det er veldig stressende, legger 18-åringen til.

Faizan forteller at selv om hjemmeskole har sine pluss-sider, så er det ikke ideelt for læringen.

– Jeg får heller ikke konsentrert meg like mye hjemme. Og så kan du spørre mer om hjelp på skolen enn hjemme, og jeg vil savne kompisene mine.

Høyest smittetrykk

3. klasse-elevene sitt siste år på videregående har vært turbulent, bydelens smittetrykk har lenge toppet listene:

De siste to ukene har smittetrykket for bydel Stovner ligget på 1090 smittede per 100 000 innbyggere.

Det høye smittetrykket er også noe elevene føler på kroppen.

– Jeg lever i en frykt om å ikke smitte mine nærmeste, og tenker på det når jeg går på skolen og på butikken, forteller Karina.

Også Frances er bekymret for de høye smittetallene.

– Jeg er veldig redd for å smitte familie og andre.

Vil fortsatt holde skolen åpen

Hallgeir Muren er avdelingsleder for studiespesialisering ved Stovner Videregående skole.

Han beskriver 3.-klassingenes situasjon som trist.

– Det er et viktig år, og så blir det så amputert som det blir. Det er en frustrerende situasjon for elevene. Du skal være sterk i hodet for å takle det. Det er imponerende hvor voksent elevene tar det.

Han forteller at han hadde håpet at skolen kunne fortsette å holde åpent på rødt nivå, med delte klasser.

– Det har gått veldig bra, og vi hadde håpet vi kunne fortsette med det, men det kan bli full nedstengning nå. Elevene er veldig tydelige på at de vil være på skolen. Det er et viktig forankringspunkt for dem i livet.

Muren forteller at mange elever takler hjemmeskole dårlig.

– Mange har problemer med å holde døgnrytmen, og å komme seg opp om morgenen. Det å gå på skolen er utrolig viktig for dem, både sosialt og faglig. Det er forvirrende for elevene å forholde seg til situasjonen, og det er mange som faller fra.

Muren forteller at også lærerne synes det hele er krevende.

– Det er en veldig krevende situasjon for de unge, men også for lærerne. Vi ønsker ikke å stenge helt ned, men må vi så må vi. I så fall vil lærerne håndtere nedstengningen på en god måte. De har lang erfaring nå med å måtte være fleksible.

Tilbud til ekstra sårbare elever

Murens kollega Emse Alexandra Thorenfeldt er også avdelingsleder ved Stovner VGS.

Hun mener at en fullstendig nedstengning kan være bedre, i hvert fall for lærerne.

– Den delte løsningen er ekstra slitsom for lærerne. Men elevene mister den sosiale arenaen om skolen stenger. Så undervisningsmessig, er det bedre, men sosialt er det en katastrofe. Elevene har ikke fritidsaktiviteter, de får ikke trene eller møte venner, det er fælt.


Thorenfeldt forteller at de per nå har seks klasser og ni ansatte i karantene.

– De høye smittetallene for bydelen vekker bekymringer. Det er jo en overhengende fare for å bli smittet. Jeg tror det er nødvendig å stenge en stund nå for å få bukt med smitten, at vi kan nullstille og starte opp igjen etter påske. Det er mitt håp.

Avdelingslederen opplyser om at de til nå har hatt et tilbud til de mest sårbare elevene, til tross for hjemmeundervisning. Hun håper det vil være tilfellet også ved ny nedstengning.

– Da får to-tre elever sitte i et klasserom og følge Teams-undervisningen derfra. Det er et tilbud for dem som er sårbar eller har vanskelige forhold hjemme.

– Nødvendig å stenge

Arina Aamir (15) er svært engasjert i sine jernaldrenes livssituasjon under koronapandemien.

15-åringen er elev ved en ungdomsskole i bydel Stovner, og er i tillegg til å være ungdomspolitiker, styremedlem i Stovner Ungdomsråd. Hun er bastant i sin konklusjon om at ungdommer i Oslo Øst er taperne i pandemien.

– Vi har vært i en så usikker situasjon hele veien. Det har aldri vært stabilt, det har gått fra gult nivå, til rødt nivå, og karantene, stenging og åpning. Om vi hadde hatt rødt nivå hele tiden hadde det vært mer stabilt, og en tryggere skolehverdag. Da ville vi lært mer. Det er leit at skolene kan stenge nå, men det er vel nødvendig, og det burde kanskje skjedd for lenge siden.


Selv om læringen er viktigst for Aamir, er hun enig i at det sosiale aspektet også er avgjørende for unge i bydelen.

– Det er veldig viktig å møte venner på skolen. Det er ikke alle som har like mange venner utenfor skolen, eller som ikke har det så godt og trygt hjemme. Da er skolen et sted til for å glemme det vonde.

Stovner-eleven Frances påpeker viktigheten av at ungdommer tar vare på hverandre.

– Jeg prøver å sjekke hvordan vennene mine har det psykisk. Spør dem om hvordan de egentlig har det, for vi er alle i samme båt.