På grunn av strømproblemer er togstrekningen, som har kostet 36 milliarder kroner, stengt. Dermed kjører alle tog på den gamle Østfoldbanen.

«Det sikrer togtrafikken mellom Østfold, Follo og Oslo, men det blir dessverre innstillinger på en del avganger på togene på L2, RE20, R21 og R22. Togene mellom Ski og Oslo S på linje R23 er innstilt i sin helhet

- Vi beklager overfor de reisende som hadde fortjent full togkapasitet på den nye Follobanen fra dag en. Vi jobber med å finne årsaken til brannen i koblingshuset ved Ski stasjon, og har flere teorier som vi nå tester ut for å kunne rette feilen så raskt som mulig, sier Lars Berge, direktør for Bane i Bane Nor.

Når tunnelen forhåpentligvis åpner, vil tilbudet være redusert fram til 1. januar.

Togene på linje R23 Ski – Oslo S – Ski vil være innstilt. Togene på Linje R 22 Rakkestad – Mysen – Oslo S – Mysen – Rakkestad vil være innstilt på strekningen Ski – Oslo S. Kundene bes om å ta andre tog i perioden.

– Vi ønsker å teste driftsstabiliteten på banestrekningen før vi åpner trafikken for fullt igjen, og det er årsaken til at det dessverre blir redusert togtrafikk mellom 3. juledag og 1. januar, sier Berge.

Fra og med om morgenen mandag 2. januar kjører alle tog som planlagt gjennom Blixtunnelen.

I uka før brannen i koblingshuset på Ski var det også flere hendelser knyttet til signal- og strømanlegget på Follobanen.

- Arbeidet med å åpne Follobanen igjen for fullt har førsteprioritet hos oss nå slik at de reisende kan få et best mulig togtilbud. Vi forstår godt at togkundene er frustrerte, og vi er også skuffet over denne situasjonen, sier Lars Berge.

Follobanen åpnet 12. desember 2022. Den nye dobbeltsporede ekspresslinjen halverer reisetiden fra 22 til 11 minutter mellom Oslo og Ski. Utbyggingen av Follobanen ble påbegynt i 2015 og den 20 kilometer lange Blixtunnelen er Nordens hittil lengste jernbanetunnel.