Det er en dårlig ide, og jeg vil forklare hvorfor.

Jeg har vært lærer siden tidlig på 2000-tallet, og har sett elever som lykkes og som ikke lykkes. Overraskende ofte er det en sammenheng mellom innsats og resultat. Jobber man mye og bra med skole går det gjerne bra; ikke for alle, men for mange. Og når elever som har jobbet og slitt en stund plutselig får det til, blir ikke bare eleven glad, men det blir vi lærere også.

Og jeg har sett elever som har hatt mindre naturlige forutsetninger for å lykkes enn andre, men som likevel har gjort det godt på skolen. Det er ikke bare sosio-demografiske variabler som bosted og foreldres inntekt som betyr noe. Noen ganger er det snakk om prioritering og egne valg. Jobber man skikkelig med skolen lærer man noe.

Det er forøvrig mange andre områder av livet som fungerer nettopp slik, det er ingen grunn til at skolen skal være et unntak.

DEBATT: Elever i Oslo bokser ikke i samme vektklasse, skriver byrådSunniva Holmås Eidsvoll.

For en del elever vil lønne seg å prestere dårligere

Byrådet mener modellen de har klekket ut skal sikre sosial utjevning og heve kvaliteten på de minst populære skolene. Det er utmerket at byrådet ønsker det, men etter snart åtte år i sjefsstolen burde de løst skolens utfordringer på en bedre måte enn å endre inntaksmodellen. Det er kvaliteten på skolene som må økes, det hjelper ikke å distribuere elever annerledes.

At flinke elever skyfles inn på upopulære skoler hjelper ingen. Uansett hvilken modell man velge er det elevenes beste som må være i fokus, ikke byrådets ideologi.

LES OGSÅ:

Byrådets modell er komplisert, men innebærer faktisk at det for en del elever vil lønne seg å prestere dårligere. Svakere karakterer vil gi større valgmuligheter for noen. For to elever som sitter ved siden av hverandre i samme klasserom vil det helt sikkert virke urimelig at den med de dårligste karakteren får lov til å velge først. Ikke fremmer det motivasjon eller læring heller.

Fritt skolevalg gir størst valgmulighet for de som får de beste karakterene. Det virker motiverende, og får elever til å yte litt ekstra på ungdomsskolen for å oppnå inntak der de ønsker. For motiverte og hardt arbeidende elever åpner mulighetene seg uavhengig av sosial status. Dermed fremmer modellen læring. Det poenget forsvinner ofte i debatten.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Byrådets skole er en drømmeknuser

Les også

Hvorfor rant tårene? Jo, fordi Lena er meg som 15-åring

Les også

Til slutt stoppet jeg å snakke om følelser

Les også

Nå kastes ny inntaksmodell for alvor inn i valgkampen