Jeg vandrer ofte forbi Ullern Helsehus da helsesenteret ligger et steinkast fra mitt hjem. Ved flere anledninger har jeg pekt på bygget og sagt til mine barn: «Her kommer kanskje mamma til å bo når hun blir gammel.» Det kommer jeg til å slutte med.

16. mars beskrev en tidligere journalist sitt opphold ved Ullern Helsehus i flere medier, som vanskelig og uverdig. Oppholdet ble beskrevet som å bo midt i krisa i eldreomsorgen: Informasjonen var mangelfull, gamle sneiper, døde planter, ingen privatliv, ansatte som kun så ned i telefonene sine, og stedet hadde skrikende mangel på ledelse. Samme uken mottak jeg flere telefoner av pårørende og pasienter, som hadde samme erfaringer.

Nå, bare et halvt år senere får vi på nytt en hjerteskjærende historie fra samme helsehus, fortalt av Frode Holst sin familie.

Les hele historien om Frode Holst her:
Da kona hentet demente Frode på Ullern Helsehus, ville hun ikke tro det hun så. Så ble det bare verre

Noen uker etter 16. mars ble helse- og sosialutvalget invitert for omvisning, dialog, møte med deler av de ansatte, tillitsvalgte, lederteamet og områdedirektør for helsehusene ved Ullern helsehus. Det var et hyggelig møte hvor vi fikk nøye innføring i hva et helsehus skal være, samt omvisning i de nye og romslige lokalene.

Vi fikk også en forsikring om at alt var bra ved helsehuset. Hjemmet har fantastisk utsikt med egen kafe og vandrehage. Dette hjelper lite når helsehjelpen og omsorgen uteblir.

Menneskelig svikt kan skje overalt, men når de samme feilene blir gjentatt gang etter gang, må ledere gå i seg selv og se om det er systemet og organiseringen som er problemet. Nå har det vært så mange alvorlige varslinger fra Ullern helsehus at varsellampene bør begynne å blinke.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Det var vondt å snakke med tidligere pasienter sine uverdige erfaringer, men det gjør dobbelt så vondt å lese at ingen har lært av deres varslinger et halvt år senere. Frode Holst sine pårørende forteller at ingen tar kontakt med familien når pasienten ikke samarbeider, han får ikke komme ut, får ikke rene klær og blir vasket. Lærte man ingenting fra tidligere pasienter sine varslinger og historier? Tydeligvis ikke.

LES OGSÅ:

Les også

Far tok på det nakne håndleddet og sa «borte». Klokken var borte

Da Helsebyråd Robert Steen svarte på kritikken tidligere i år skrev han følgende: «Å avdekke avvik er ikke et problem i seg selv, men det blir et problem når vi ikke gjør noe med det (...) Ledelsen ved helsehuset har gjort grep for å få oversikt over utfordringene og satt i gang konkrete tiltak som skal bidra til forbedring på de områdene som er problematisert.»

Her lurer jeg på hvilke konkrete tiltak som er gjort for å bedre situasjonen, og om de er fulgt opp fra byråden. Hvis vi tolker den nyeste varslingen fra Frode Holst sine pårørende er situasjonen ved helsehuset forverret, ikke forbedre seg i løpet av året.

Jeg forventer at helsebyråden rydder opp i Ullern Helsehus og tar tak i den alvorlige situasjonen omgående. Hvis ikke kan man vel regne med flere pasienthistorier om et par måneders tid. Det skal være trygt for både pårørende og pasienter å bruke Ullern Helsehus. Om det er det i dag, det er jeg usikker på.

Les flere debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Takk for meg, helsevesenet. Jeg kommer aldri tilbake!

Les også

Å komme hit var som å bli tømt ut i et stort tomrom

Les også

Ullern helsehus svarer Liv Riiser: Vi er åpne om at uheldige episoder og feil skjer

Les også

Overlege i ungdomspsykiatri: Kan best beskrives som et generasjonstraume