Fra sommeren 2022 vil alle de fem båtene som går til øyene i Oslofjorden være elektriske, men allerede fra høsten av kommer den første av de fem båtene.

Den 1. november vil Oslo dermed være ett skritt nærmere målet om et utslippsfri kollektivtilbud innen 2028.

– Elektrifiseringen av øybåtene i 2021 vil gjøre Oslo til et utstillingsvindu for grønn skipsfart, og ta oss et skritt nærmere målet om å bli verdens første utslippsfrie storby, sa tidligere byråd for miljø og samferdsel i Oslo Arild Hermstad i fjor:

– Her kutter vi utslipp, gir et bedre tilbud til passasjerene, og bidrar til det grønne skiftet i maritim sektor.

Nesoddbåtene var først ut, og ble elektriske i 2020, resten av øybåtene vil være elektriske fra og med sommeren 2022, og hurtigbåtene vil etter planen stå klare i 2024.

Vesentlig høyere kapasitet

De nye båtene vil få plass til 350 passasjerer, som er et vesentlig høyere antall enn båtene har i dag, med plass til 236 passasjerer.

2018 var et rekordår for øybåtene, da hele 1,2 millioner mennesker tok båtene over til øyene. Også i 2020 var køene lange for å komme seg om bord på fergene, da Ruter kun tillot 50 passasjerer om gangen.

Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter, tror folk kommer til å strømme til de nye båtene:

– Det kommer til å bli fantastisk å nyte utsikten om bord, mens båtene seiler stillegående, uten utslipp til rekreasjon på øyene.

De nye båtene er også tilrettelagt folk med spesielle behov. De er blant annet utstyrt med både brede gangveier, heis og en slak trapp opp til soldekkene.

– Det har vært viktig for oss å tilby kundene universelt tilpassede båter. Med økt passasjerkapasitet og frekvens på tilbudet, vil nok trafikken flyte bedre også på godværsdager med ekstra stor utfart, sier Reitan Jenssen i Ruter.

Les også

Flyktet fra Taliban for over 20 år siden. Nå er han Oslos eneste kommunale toppleder med innvandrerbakgrunn