3000 sykler skal være på gatene igjen i løpet av de første ukene i april.

– Vi har rullet ut sykler hele uken. Vi tar inn vintersyklene i løpet av dagen i dag for at de skal få på sommerdekk og bli ordnet for en sommersesong. I løpet av en periode nå vil alle 3000 være ute, sier markedssjef Nanna Reiss til Avisa Oslo.

Nytt av året er 200 nye sykler og sju nye stasjoner.

Alle sykler har eget navn

– Alle syklene har egne navn. Normalt har vi brukt SSBs mest populære navn, men når vi nådde sykkel nummer 3000, ble det litt vanskelig. Nå har vi derfor tatt navn fra populærkulturen i Oslo, som for eksempel osloøyene, sinnataggen i Frognerparken og Nesodden-båten, forteller markedssjefen.

Reiss forteller at det er noen forbedringer på de 200 nye syklene som rulles ut.

– De har for eksempel en litt mer stille nese som man fester syklene til.

Mange ønsker seg flere sykler

Siden oppstarten i 2016 har Oslo bysykkel hatt i overkant av 13 millioner turer. Også i løpet av vinteren vært godt brukt av osloborgere.

– Mange skulle nok ønske det skulle vært enda flere sykler ute, men det var det antallet vi klarte i år, sier Reiss og forklarer at vintsykler krever mye drift og vedlikehold.

– Tidligere har vi gjort det i samarbeid med Bymiljøetaten, men vi fikk ikke til det samarbeidet av økonomiske årsaker. Vi jobber med å få til det til neste år.

– Hvordan tror du sommersesongen blir?

Vi har hatt to spesielle år som har påvirket bruken. Folk bruker jo bysykkel til og fra jobb, og når hele samfunnet har vært nedstengt, så har det redusert bruken drastisk. Vi har tro på at det blir mye bedre i år enn i fjor. Det er også litt økende engasjement rundt sykkelbruk etter at FNs nye klimarapport kom.

Her skal de nye stasjonene ligge:

Via Vika (15 låser)

Krohgstøtten sykehus (12 låser)

Stjerneplassen (15 låser)

Akerselvallmenningen (21 låser)

Kommer i løpet av våren:

Tiedemannsparken (25 låser)

Nylandsveien v/Elgparken (30 låser)

Universitetsgata (18 låser)