I innlegget sitt om elbusser og anbud, kommer Frode Eriksen med mange påstander og sammenblanding av mange ulike tema.

For det første kortslutter ikke kollektivtrafikken i minusgrader. Av de 13 000 bussavgangene vi har per dag, går de aller fleste. Til og med på første nyttårsdag, som hittil har vært vår vanskeligste dag, var det 500 innstillinger totalt. Det er altfor mange for dem det gjelder. Men det er ikke snakk om noen kortslutning.

Anbud

Ruter bruker anbud som metode for å utvikle et godt utbygget og velfungerende helhetlig kollektivsystem. Det har vist seg å være en stor suksess.

Ikke bare har det gitt innbyggerne et langt billigere tilbud enn de ellers ville ha fått, det har også gitt oss det busstilbudet som gir best sikkerhet for sjåførene som Eriksen selv og hans kolleger. Gjennom anbudene har vi stilt klare krav til sjåførsikkerhet, som Eriksens arbeidsgiver og andre av operatørene har samarbeidet med oss om å utvikle. På årets internasjonale konferanse Bussworld, ble Ruter og Kollektivtrafikkforeningens arbeid med sjåførsikkerhet løftet fram som ledende i Europa.

Verdens laveste utslipp

I tillegg har vi gjennom bruk av anbud levert det kollektivtilbudet i verden med lavest utslipp. I løpet av 2024 vil kollektivtransporten i Oslo være tilnærmet helt utslippsfri. Det skyldes også at vi har stilt krav til de operatørene som ønsker å levere til oss, som Eriksens arbeidsgiver.

Samarbeid

En stor del av arbeidet med anbud skjer i tett samarbeid med markedet, altså anbyderne. Gjennom leverandørkonferanser får de lik informasjon fra oss om hvordan vi ønsker å utvikle tilbudet, slik at de kan bidra til å framskaffe disse løsningene. I den prosessen har Eriksen store muligheter til å samarbeide med sin arbeidsgiver om å bidra til de forbedringene han ønsker seg.

Ingen plan B

Verden står midt oppe i en stor bærekraftsomstilling. Den skal skje raskt. Eriksen skriver at vi ikke har en plan B og akkurat det har han helt rett i når det gjelder spørsmålet om bærekraft. Vi lytter til neste generasjon og svarer som dem at det finnes innen plan B, fordi det ikke finnes noen planet B.

Rask omstilling krever tett samarbeid med omgivelsene våre. Brøyting, ladeinfrastruktur, rekkevidde og andre utfordringer krever at vi jobber sammen for å få ting til. Gode nok data som gjør at folk også får den informasjonen de trenger i appen om når vi er forsinka krever også tett samarbeid med alle aktørene.

Selv om vi aldri kan vite fasit dersom vi hadde valgt Eriksens løsning, er vi overbevist om at det vi får til sammen med blant andre Eriksens arbeidsgiver, er bedre enn hva vi hadde klart hver for oss.

Ber om tålmodighet

Blant annet har kundene ett sted å henvende seg til og det er til oss. Og til dere vil jeg si at vi håper dere kan være tålmodige med oss også denne vinteren. Vi har nemlig ikke tenkt å bruke tiden på Eriksens oppfordring om å legge oss paddeflate. I stedet går vi på jobben hver dag for å gjøre kollektivtransporten enda bedre enn i dag og å spille alle våre samarbeidspartnere enda bedre enn det vi var i går.