GAMLEBYEN, OSLO (Nettavisen): Det har lenge pågått en kamp om den siste ubebygde «kremtomta» rett ved Oslo S. Bane Nor, som er eier, ønsker å bygge et åtte etasjers høyt kontorbygg, mens nabolaget vil ha park på tomta.

– Det er et skrikende behov for uteareal, et sted hvor man bare kan sette seg ned og ta en prat, sier Tone Sagen, nabotalsperson og styremedlem i Klosterengas venner, til Nettavisen.

I flere år har nærmiljøet i Gamlebyen og på Grønland protestert mot byggeplanene i Schweigaards gate 41–53.

Fikk tegnet park

Da Bane NORs planer var ute på høring, kom det inn hele 500 protester. Og for å illustrere parkdrømmen, samlet Klosterengas Venner, Gamlebyen Beboerforening, Oslo Elveforum og lokale sameier inn 100.000 kroner for å engasjere arkitektkontoret Dronninga Landskap.

– Når man nå skal ha enda flere kontorer, hvor har de da tenkt at folk skal være hen? En park ville hatt stor betydning. Trær, luft og grønt er bra for folk, påpeker Sagen.

Naboene har også fått støtte fra Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune, som mener nærområdet trenger en park. Dermed så Bane Nor Eiendom seg nødt til å tegne om på de opprinnelige planene.

– I det første forslaget så hadde vi planlagt å bygge på hele området, men så har vi trukket forslaget og kommet med et nytt der vi foreslår å bygge både kontorer og park. Det skal også bli liv i første etasje, sier kommunikasjonssjef Stine Strachan i Bane Nor Eiendom til Nettavisen.

– Ikke så interessent

Strachan forteller at de nå er i dialog med Oslo kommune om det nye forslaget for tomta.

– Vi tror at det kan bli en bra løsning for nabolaget. For vi skjønner at folk ønsker en park, selv om ikke hele tomta blir park, sier hun.

– Så dere sier blankt nei til park på hele tomta slik naboene og plan- og bygningsetaten ønsker?

– Hvis Oslo kommune ville kjøpt det så kunne vi snakket om det, men det har vi ikke inntrykk av at de var så interessert i. Men vi tror dette kan bli en god løsning, for da får vi både en park og så skal vi sørge for at det ikke blir kontorer i første etasje, men liv som passer med parken, sier Strachan, og legger til:

– Dette er jo en planprosess, og hele poenget er å høre hva folk synes og å finne en løsning som er god for alle.

– Forstår du at planene skaper reaksjoner?

– Jeg synes det er flott at folk bryr seg om det som skjer i nabolaget sitt, og det er derfor vi har trukket det første forslaget og kommet med det nye, sier hun.

– Den er for høy

Sagen sier hun er glad for at Bane Nor delvis snur i saken, men sier kampen likevel ikke er over.

– Nå har de tegnet en park som er ganske lik den tegningen vi har levert, og så har de satt inn en bygning som vi mener er for høy. Men villigheten til å inngå et kompromiss setter vi veldig pris på, sier hun, og skyter samtidig inn:

– Vi vil aller helst bare ha park, men vi skjønner at man må møtes et sted.

I de nye planene opplyste det statlige jernbaneselskapet først at de ville ha både kontorer og et hotell i bygningen, men dette er nå endret til bare kontorer.

– Det vil nok være mest spennende med et hotell om det blir bygget noe der, for vi trenger liv i gata vår. For det skjer ingenting i Schweigaards gate etter klokken 16. På vinteren kan det rett og slett være litt ekkelt der, forteller Sagen.

– Park for ungdom

Bane Nor Eiendom mener tomta, som er blitt brukt til parkering for busser i en årrekke, er viktig å bygge ut.

– Vi bygger for at flere skal kunne ta mer tog, så det å kunne bygge noe på denne tomta der det er så lett å reise til og fra Oslo S er viktig for oss. Så vil vi det skal bli bra for nabolaget, og derfor har vi kommet med dette forslaget, sier Strachan, og understreker:

– Det er et stort behov for de fleste fasiliteter rundt store knutepunkt, så vårt mål er at flere skal kunne reise til og fra Oslo med tog, og da er det naturlig å bygge i nærheten.

– Hva slags park vil dere bygge på tomta?

– Vi tenker den skal være spesielt for ungdom, og vil involvere ungdom i Gamlebyen for å høre hva de ønsker. Og så skal vi tilrettelegge for en mulig fremtidig åpning av Hovinbekken, sier hun.

Les også: