– Vedum er åpenbart blitt veldig fan av forretningsadvokater i Tesla på vei til hytta, sier MDGs gruppeleder i bystyret Eivind Trædal.

Han viser til et sitat av Trygve Slagsvold Vedum fra 2020. Den gangen gikk Vedum ut mot planene om en ny motorveistrekning mellom Lysaker og Høvik i Bærum. Prosjektet var den gang beregnet til å koste om lag 40 milliarder kroner.

– Her blir det brukt i overkant av 40 milliarder kroner for at folk skal komme raskest mulig på hytta fredagskvelden og at forretningsadvokaten skal ta sin store Tesla til jobben, istedenfor å ta toget, sa Vedum til VG den gangen.

I forslaget til statsbudsjett som ble lagt frem torsdag, er det ingenting som tyder på at prosjektet blir avsluttet.

Les mer om budsjettet her:

– Gavepakke

Samtidig er det også klart at regjeringen vil bruke tre milliarder kroner på å holde Hammersborgtunnelen i Oslo sentrum åpen.

Dette er et uønsket prosjekt for byrådet i Oslo, som heller ønsker å omgjøre ring 1 til gågate og stenge Hammersborgtunnelen for trafikk på permanent basis.

– Her fikk de en gavepakke fint pakka inn fra byrådet. Nok en gang er vi en av de få kommunene i Norge som takker nei til mer asfalt og veiutbygging. Denne gjennomfartsåren for bil er overmoden for å gjøres om til en fin bygate, sier Trædal.

Han lurer på hva Senterpartiets velgere synes om at det brukes så mye penger på veiprosjekter i hovedstadsområdet, særlig med tanke på at prosjektene er uønsket av det politiske flertallet i Oslo.

– Jeg tror ikke Sps velgere tenkte at mer veibygging i Oslo sentrum var det de skulle få ved å stemme på Vedum.

Mot eget valgløfte

Planen er at Hammersborgtunnelen skal senkes med inntil ti meter for å ferdigstille kravene til sikkerhet rundt regjeringskvartalet.

Trædal mener dette er særlig oppsiktsvekkende, med tanke på at Senterpartiet gikk hardt ut før valget og sa at regjeringskvartalet måtte slankes og nedskaleres.

– Det er en gigantisk no-brainer å kutte Hammersborgtunnelen.

Han stiller seg undrende til at det som var et varslet krisebudsjett ikke hører på lokaldemokratiene i saker som dette.

– Det er ganske rart at Oslo ikke engang blir hørt når det vi ber om i praksis er mindre penger.

Frykter kollektivkutt

Marit Kristine Vea, nestleder i bystyregruppen til Venstre og miljøpolitisk talsperson, er på sin side «ekstremt bekymret» for hva som vil skje med kollektivtilbudet i Oslo til neste år.

– Oslo har ropt varsku om at høye strømpriser rammer Oslos kollektivtrafikk voldsomt. Likevel har ikke byrådet lagt inn i nærheten av stor nok buffer til å dekke inn de økte utgiftene. Trikken og T-banen er helelektrisk og rammes brutalt når strømprisen øker, sier Vea.

Hun peker på at kollektivkostnadene har økt med nærmere 500 millioner kroner siden «normalåret» 2019. Kollektivselskapene har varslet at det betyr kutt i rutetilbudet på inntil 40 prosent til neste år, dersom ikke utgiftene kompenseres.

– Det ville være et enormt tilbakeskritt, med flere biler i gatene, kø og trengsel i kollektivtrafikken. Hverdagen til Oslo-folk vil rett og slett bli betydelig verre, og folk kan ikke regne med at kollektivtrafikken tar dem dit de skal til rett tid lenger, sier Vea.

Hun advarer mot konsekvensene kollektivkutt vil ha for klimamålene.

– Oslo er allerede milevis unna å nå klimamålene, fordi byrådet ikke klarer å gjennomføre treffsikre nok tiltak. Men målene blir i praksis umulige å nå dersom kollektivtilbudet nærmest halveres, på den måten regjeringen og byrådets budsjetter legger opp til. Når regjeringen i tillegg gjør det billigere å kjøre fossilbiler, blir dette bare tragisk, sier Venstre-politikeren.

Hun omtaler forslaget til statsbudsjett som et «hån mot Oslo».

– Vi trenger politiske leder som spiller på lag med byer, innbyggere og næringsliv i klimakampen. Det gjør ikke denne regjeringen, sier Vea avslutningsvis.