Svendsen har vært administrerende direktør i Unibuss, men 2. februar meldte Sporveien i en pressemelding at sjefen gikk av «etter eget ønske».

Avgangen ble annonsert kort tid etter at bussene i Oslo slet voldsomt i snø og kulde i januar.

Øystein Svendsen går over i en ny rolle som seniorrådgiver i Sporveien.

Avisa Oslo har fått innsyn i avtalen som er inngått mellom Svendsen, Unibuss og Sporveien. Der kommer det fram følgende om hans nye lønn:

  • Svendsen bytter altså ut en direktørstilling i Unibuss med rådgiverstilling i Sporveien.
  • Han beholder sin nåværende lønn på 2,5 millioner kroner ut året.
  • Fra 2025 får han en årslønn på 1,8 millioner kroner.
  • Svendsen skal også motta en «kompensasjon» på 1,25 millioner kroner. Denne etterlønnen skal utbetales i to omganger. 625.000 kroner 20. februar i 2024. Samme sum 20. februar i 2025.

Unibuss er et datterselskap av Sporveien, som igjen eies av Oslo kommune.

– Ryddig overgang

Avisa Oslo har ringt og sendt Øystein Svendsen SMS tirsdag kveld om at vi ønsker kommentarer om lønnen, og hvordan kompensasjonen hans henger sammen med at han skal ha gått av etter eget ønske.

Svendsen har ikke besvart henvendelsen.

Avtalen er signert av Svendsen og Birte Sjule – konsernsjef i Sporveien og styreleder i Unibuss.

Kommunikasjonssjef Cato Asperud svarer for Sporveien etter å ha konferert med Birte Sjule.

– Avtalen om godtgjørelse er knyttet opp mot ansettelsesavtalen som ble inngått da Øystein ble administrerende direktør i Unibuss for 14 år siden. Økonomiske forhold som er definert i avtalen sørger for en ryddig overgang i ansettelsesforholdet fra Unibuss til Sporveien, sier han.

Han ønsker ikke å utdype noe rundt forholdene i den gamle ansettelsesavtalen til Øystein Svendsen i Unibuss, og begrunner det med at Unibuss er et AS som er en konkurranseutsatt bedrift.

– Det er ikke en avtale som er underlagt noen offentlighetslov, sier han.

Sporveien: Skal ikke ha fått sparken

Asperud skryter av Svendsens erfaring og bakgrunn som en ressurs de vil nyte godt av i Sporveien.

– At han får en kompensasjon i tillegg til å beholde lønnen ut året, det betyr ikke at han fikk sparken i Unibuss?

– Nei, overhodet ikke. Det er ikke noen sluttavtale. Det er en ryddig overgang til en ny stilling i Sporveien.

Svendsens arbeidsoppgaver som seniorrådgiver er i kontrakten definert slik:

«Arbeidsoppgaver vil bli definert løpende av administrerende direktør eller den denne utpeker, og vil kunne endres av Arbeidsgiver så lenge arbeidsforholdet består.»

Cato Asperud avviser at «kompensasjonen» kan ses på som en etterlønn.

– Skjønner du at folk vil reagere på dette, og kalle det en etterlønn?

– Jeg tenker at vi må forholde oss til den avtalen som ble inngått for 14 år siden på en ryddig måte.

Asperud poengterer at Svendsen vil ende opp på et lavere lønnsnivå i Sporveien enn i Unibuss.

Utfordringer med elbussene

Da Svendsens avgang ble offentliggjort 2. februar, var hans erstatter i Unibuss klar: Atle Rønning.

Den nye sjefen sa blant annet dette i pressemeldingen:

– Oslo har kommet langt med elektrifisering på kort tid, og er verdensledende innen miljøvennlig passasjertrafikk. Men vi må erkjenne at ny teknologi har ført med seg en rekke utfordringer. Nå må alle involverte parter bidra gjennom et godt og tett samarbeid, slik at vi løser utfordringene vi har sett i vinter.

Tidligere i januar sa Ruters administrerende direktør at elbussene til Unibuss ikke leverte nok kapasitet i forhold til hva Ruter ble lovet.