For tre uker siden forsvant gruppelederen i Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) – som nå har skiftet navn til Folkets Parti (FP) – på dramatisk vis rett inn i Fremskrittspartiets gruppe i Oslo bystyre.

– Et umenneskelig svik.

Slik karakteriserer Revils kollega i FPs bystyregruppe, Cecilie Lyngby, det som har skjedd.

Gjørmebryting i folkets tjeneste, der altså.

Politisk konkursbo

Riktignok har Frp i Oslo lignet til forveksling på et politisk konkursbo siden de i 2011 – altså for snart 11 år siden – helt frivillig bestemte seg for å overlate til andre partier den makten de hadde fått av sine velgere. Gratis.

Likevel hadde jeg en viss forståelse for at Bjørn Revil sørget for å komme seg vekk fra bompengenes vold, nærmest for enhver pris, i god tid før valget neste år.

Frp har gått nedover valg etter valg, både lokalt og nasjonalt, i Oslo de senere år. Men det har aldri sett så mørkt ut for Frp som det har gjort for FP siden valget i 2019, hvilket sier det meste. Bjørn Revil har sagt seg villig til å stå på Frps liste.

FP kom som en rakett inn i kommunevalgkampen for tre år siden. Utbyggingen av nye bomstasjoner nærmere sentrum i Oslo hadde blitt kraftig forsinket, og nå pågikk de svært synlige anleggsarbeidene for fullt ved inngangen av valgkampen. I tillegg fremsto de nye bomstasjonene visuelt som overvåkingsramper hentet rett ut fra en science fiction-film.

Reduserte bompengeregninger

Det hjalp svært lite at politikerne forsikret om at de som bor i ytre bydeler med det nye systemet vil få reduserte bompengeregninger i årene framover.

Selv om det var sant.

Det oppdaget da også folk som hadde stemt på FP.

Men for sent: De første regningene kom ikke før rett etter valget.

Da hadde allerede 5,8 prosent av velgerne i Oslo stemt på FP. Bjørn Revil og Cecilie Lyngbys parti ble så vidt større enn både Venstre og Frp i antall stemmer. Raymond Johansens parti ble redusert fra 32 til 20 prosent ved dette valget. Strid om bompenger ble gitt en stor del av ansvaret for tilbakegangen, særlig i Groruddalen og Oslo sør, internt i partiet.

Etter dette har riktignok både Revil og Lyngby markert seg ganske kraftig i bystyret. Det har imidlertid skjedd lite som har med bompenger å gjøre i denne perioden, utover at de som bor i ytre bydeler har fått lavere kostnader, og sånne som meg, som bor på Kampen, har fått høyere regninger.

Kul umulig

På denne bakgrunn har det vært nesten kul umulig – bokstavelig talt – å finne en eneste FP-velger for norske meningsmålere, enten det har vært lokale eller nasjonale målinger. De har vært som sunket i jorden. De hadde opphørt å eksistere.

FP stilte nemlig til stortingsvalg i fjor. I Oslo fikk de 1.073 stemmer. En oppslutning på 0,3 prosent. Ved kommunevalget i 2019 fikk de til sammenligning 21.345 stemmer. Litt av en attest fra velgerne etter bare to år i manesjen.

Man kan nesten ikke bebreide Revil for hans begrensede fremtidstro.

Men – til høsten blir det økning i bompengene igjen, også for elbiler. Dette for å finansiere blant annet den svindyre Fornebubanen.

Kan dette gi FP en ny vår? Kan de bli reddet av et mirakel? Kanskje de greier å bevare i hvert fall ett av de fire representantene de fikk valgt inn?

Jeg vet ikke.

Brødrene Dalton

Men jeg vet at folk både i byrådet og i bystyret – ikke minst i Ap – frykter et politisk comeback for de dødsdømte folkene i FP på grunn av takstøkningene.

I tegneserien Lucky Luke fra Det ville vesten opptrådte Brødrene Dalton. Om dem ble det sagt at de skiftet side flere ganger underveis, men likevel endte de, ikke overraskende, opp på den tapende siden av krigen.

Det gjenstår å se hvor heldig Bjørn Revil er.

Les også

Fornebu blir Raymonds bane uansett

Les også

Etter to timer og 960 kroner, har vi ikke sett bildet vi kom for å se

Les også

Vi har fullført sju år på skolen. Vi greide det!