For øyeblikket graves det i krysset nederst i Gyldenløves gate, hvor det lages et infiltrasjonsmagasin for overvann. I tillegg forlenges midtrabatten noe, opplyser pressevakt Line Thams Reiersen i Bymiljøetaten i Oslo kommune til Avisa Oslo.

Det fjernes parkeringsplasser i krysset i forbindelse med arbeidet, som skal stå ferdig i uke 3. De neste seks ukene flytter maskinene seg til Arno Bergs plass, hvor et nytt kryss skal strammes inn, og flere parkeringsplasser skal fjernes.

I uke 9 skal maskinene flytte seg til stridens kjerne. Da skal det etableres sykkelfelt i begge retninger i Gyldenløves gate opp til Eckersbergs gate. Parkeringsplasser i gata fjernes fortløpende mens arbeidet skrider frem.

– Fjerning av parkeringsplasser skjer etter 24 timers varsel, i henhold til regelverket. Trærne beskyttes i anleggsperioden. Det skal ikke felles noen trær, skriver Bymiljøetaten i et nyhetsbrev.

Med bistand fra sadvokatfirmaet Sands har beboere på Frogner bedt Statsforvalteren i Oslo og Viken om en lovligheskontroll av byrådets sykkelveiprosjekt.

De mener kommunen skulle ha utarbeidet reguleringsplan for hvert enkelt prosjekt med nye sykkelfelt. I tillegg mener de at naboene ikke har fått varsel, at berørte parter ikke har fått uttale seg, og at de har manglet klagerett.

– Dette er vårt siste forsøk. Det er veldig alvorlig hvordan prosessen har foregått, sa Hanne Bismo Mustad til Nettavisen i forrige måned.