Med lekepenger er alt mulig. Men det går altså ikke an å styre en by på den måten.

Angrep er det beste forsvar, heter det. Men Høyres forsøk på forsvar og forklaringer på sine budsjett-triks viser ettertrykkelig at det ikke alltid er tilfelle.

I mitt innlegg viste jeg hvordan Høyre hadde misforstått budsjettet for to år siden, og trodd at administrasjonsutgiftene plutselig økte med hundre millioner. Dette ble gjentatt flere ganger i budsjettdebatten det året, men nå kommer det en ny forklaring.

Nå sier partiet at de bare har regna ut hvor mye billigere administrasjonen hadde vært, hvis vi hadde fulgt prisstigningen for kommunesektoren og ikke peisa på med byråkrater.

Sannheten er at Høyres nye regnestykke bare demonstrerer hvor lite seriøst de har jobba med budsjettet i Oslo. Det er verdt tida å gå ordentlig gjennom dette. Det er flere store feil i regnestykket Høyre her presenterer.

Les innleggene i budsjettdebatten mellom Arbeiderpartiet og Høyre:

Les også

De andre partiene skjønte at de hadde tabba seg ut. Men ikke Høyre

Les også

Før eller senere går de tom for andre folks penger

Et falskt inntrykk av at utgiftene har skutt i været

Oslos budsjett ikke er en tall-lek hvor man kan trikse og mikse for å finne noe man kan bruke i politisk retorikk. Man må faktisk gå inn i tallene, og forstå hva som ligger bak. Man må si hva man skal kutte, for å finne ut av hva man skal bruke mer på.

Denne øvelsen gjør ikke Høyre. I stedet finner de på liksom-kutt. Det er merkbart at Høyre i sitt svar bare lar være å kommentere alle de andre store hullene vi påpeker i budsjettet deres, og heller vil skryte av hva de kan få til for pengene.

Hvordan får du framgang til å se best mulig ut? Hvis du en dag veier deg med full vinterdress på, og så en uke seinere veier deg uten klær, så ser det ut som du har gått mye ned i vekt. Omtrent det trikset er det Høyre prøver på i sitt regnestykke.

I 2015 så ser Høyre på det som i Oslos budsjettspråk heter kapittel 120 (om lønna til byrådene og alle de ansatte i de sentrale byrådsavdelingene) Og så ser de på det samme kapitlet i 2023, og ser at det har vokst.

Problemet er at kapittel 126 ble lagt inn i kapittel 120 av oss i 2021, da vi la frem forslag til budsjett. Så hvis Høyre vil sammenligne, så må de ta med begge kapitlene for å få et riktig regnestykke.

Ellers så utelater man store deler av regninga og skaper et falskt inntrykk av at utgiftene har skutt i været.

Hvert år så beregner et eget utvalg med fagøkonomer hva prisstigningen for kommunene er. Dette er den såkalte kommunale deflatoren. Høyres mann lenker til en forklaring på denne i sitt innlegg, men når man kontrollregner ser man at de har brukt for lave tall og bommer med titalls millioner.

Nok et falskt inntrykk av at utgiftene har skutt i været.

De hopper bukk over alle nye oppgaver

Bergen hadde en kjempeskandale med en stor datalekkasje for noen år siden. De er ikke alene, flere kommuner har sluppet personsensitive opplysning ut på nett. I Oslo har vi gått fra å ha én person som jobba med datasikkerhet, til å nå ha en avdeling med 21 personer. Og ja, dette er med i tallet på administrasjon.

På samme måte har vi også gitt mer ressurser til brukerrådene. Representantene for funksjonshemmede, eldre og seksuelle minoriteter får nå mer støtte til å gjøre jobben sin. Det har hele bystyret støtta, men det er også mer administrasjon. Og sånn kan man fortsette med en rekke eksempler.

Klart man har millioner å dele ut til alle gode formål når man lager budsjett på denne måten. Med lekepenger er alt mulig. Men det går altså ikke an å styre en by på den måten.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten