– Det er lettere å lage baby enn humorshow i disse dager, skriver gravide Aila Sinober i en e-post til Avisa Oslo.

Hun er én fjerdedel av humorgruppa Alltid Plus, som består av Tonje Holm Sandnes, Mette Alstad, Hanna Kanon Klingberg og henne selv.

I 2020 hadde jentene planer om å sette opp sitt første show sammen. En revy, eller en satirisk musikal om arbeidsliv, hvis man skal være pirkete, forklarer Sinober.

– Vi ønsket premiere i mai, turné om sommeren og flere forestillinger i Oslo på høsten. Vi skulle spille utdrag på humorfestivaler. Det skulle bli en suksess.

Og kvinnene kalte showet «Suksess».

– Det burde vi nok ikke gjort, fortsetter hun.

Ble gravid

Da Norge stengte ned i mars, bestemte de seg for å utsette premieren.

Sommeren kom og Sinober ble gravid. For å unngå å gå høygravid under forestillingene, ble datoen igjen flyttet til 19. november.

«Med skarpt blikk og mye selvironi, beskriver Alltid Puls utfordringene man møter som løsarbeider i Norge i dag. Blant annet får man se hvordan robotisering av arbeidslivet, uforutsigbare arbeidsforhold og inntektsulikhet påvirker trivsel og produktivitet på arbeidsplassen. Man får også et innblikk i hvorfor det ikke lønner seg for unge kvinner med denne typen arbeidsforhold å bli gravide», heter det i den opprinnelige pressemeldingen.

– Mange ubetalte timer ble brukt på å skrive show, øve og jobbe med produsentarbeid. Vi brukte penger på regissør, musiker, plakat, lyd og blest. Alle fire investerte penger. Flere av oss gikk ned i stillingsprosent i andre jobber for å ha tid til å jobbe med showet, forteller Sinober.

Premieren skulle være på Nieu Scene på Torshov.

Men.

28. oktober fikk kvinnene beskjed om at alle show i 2020 på Nieu Scene er avlyst.

De kastet seg rundt for å finne et annet sted å spille.

De fire komikerne endte med å legge premieren og to forestillinger til Sagene samfunnshus, og planla én forestilling på Det Andre Teatret. Teknikk og regi ble de nødt til å tilpasse.

– Hvorfor ga dere ikke?

–Jeg tror nok det handler om at det, med unntak av Tonje, er det første showet for alle, og vi var veldig innstilt på at dette skulle bli noe. Etter den første utsettelsen var vi skikkelig i gang og hadde brukt masse tid. Da var det liksom ikke noe vei tilbake, sier Sinober.

– Tonje sa veldig mange ganger: «Showet finnes, showet finnes. Selv om ingen hadde sett det». Hvis jeg hadde vært alene om dette, tror jeg at jeg hadde gitt opp veldig mye tidligere, legger hun til.

Beskjeden

Under to uker før premiere satt kvartetten i lunsjpause med regissøren på Sagene Samfunnshus da de fikk beskjeden:

– Raymond Johansen hadde hatt pressemelding og hele Oslo stengte ned. Vi kunne ikke spille show i november, sier Sinober.

Heller ikke denne gang ga de opp:

– Vi kastet oss rundt igjen. Vi fikk ordnet en avtale med Det Andre Teatret og skulle nå spille tre forestillinger i starten av januar. På dette tidspunktet skulle jeg være i tredje trimester, men det fikk så være, fortsetter Sinober.

– Disse forestillingene ble jo selvfølgelig utsatt også.

Å ikke vite

Komikerne sier det mest frustrerende har vært uklare beskjeder og limbotilværelsen med å ikke vite om det blir show eller ikke.

– Vi tror kanskje politikere ikke helt forstår hvordan kulturbransjen fungerer. Hvis noe er utsatt og ikke avlyst, har man ikke krav på noe som helst støtte. Det synes vi er rart, fordi det er fortsatt tapte inntekter, sier Sinober og tilføyer:

– Det er også frustrerende at de kan stenge ned i så korte perioder og så ofte, istedenfor å si en lengre periode som vi kan forholde oss til.

For Tonje Holm Sandnes har regelen om fastmonterte seter vært hard å svelge. Hun mener det er en diskriminerende regel:

For Tonje Holm Sandnes har regelen om fastmonterte seter vært hard å svelge. Hun mener det er en diskriminerende regel.

– Da er det nemlig umulig for litt mindre scener å ha et publikum. Så lenge smittevernreglene ivaretas, burde det ikke ha noen betydning om setene er fastmonterte eller ei. Denne forskjellsbehandlingen får store konsekvenser for mange som jobber i kulturbransjen. Og scener uten fastmonterte stoler får heller ikke lov til å bolte dem fast for å få plass til flere publikummere.

– Dette vi elsker å drive med

Av jentene er Holm Sandnes og Alstad de eneste med faste stillinger ved siden av humorkarrieren. Ellers er jentene frilansere, går på korte midlertidige kontrakter eller har en liten prosentstilling utenom showbusiness, poengterer hun.

– Det kan være utfordrende å være frilanser i utgangspunktet, men særlig under en pandemi. Men det er dette vi elsker å drive med: Humor og underholdning.

– Det er pandemi, men vi lager show likevel, det er så viktig å holde det gående. Hvis ikke tar det lang tid å bli varm i trøyen igjen. Jeg er veldig glad for at vi laget det i høst, for det gjorde høsten mye bedre.

Svarte ikke til forventningene

Sinober oppsummerer hvordan det hele endte:

– Det ble dessverre ingen premiere. Vi spilte prøveforestillinger for noen nære venner 19, 20. og 21. november og filmet forestillingene så vi kunne ta det opp igjen når vi får spille.

– Vi har tapt en del penger, håper på å tjene det inn igjen når vi endelig kan ha premieren vår. Vi håper på mai. Men vi vet jo ikke hvordan restriksjonene og vaksineringene er. Eller babyen min, som på den tiden skal være to måneder gammel.

– Du vet det har gått lang tid før premiere når det til og med er befolkningsvekst i gruppa, legger hun til.

– Plutselig er de andre gravide også, og da er helvete løs. Da blir det veldig mange å organisere dette rundt, sier hun.