Styreleder og gründer Kristin Lorange møter oss på Aker Brygge, omringet av fire flytende badstuer i stekende solskinn.

I mai la to av dem til kai. I juni kom to nye. Utvidelsen her betyr at Kok har sju badstuer i Oslo. Fra før har selskapet tre på Langkaia.

Etter et blodrødt 2020, og et tøft 2021, skinner sola også på driften av selskapet nå som pandemien ser ut til å være et tilbakelagt kapittel.

– Kok ser stadig økende besøkstall og har allerede omsatt for mer i år enn i hele fjor. Og fjoråret – 2021 – var bedre enn i 2020. Så det stiger hele tiden, forteller Kristin Lorange.

I tillegg til drop-in, ser Kok at abonnementstjenester for private og bedrifter er etterspurt blant kunder. Dette kommer de til å satse videre på fremover.

Badstuene til Kok på Aker Brygge får skryt av to brødre fra USA.

USA-skryt

«Besøkstall» viser seg i fysisk liv kort tid senere.

På ettermiddagen – en mandag sent i august – er en badstu ute på fjorden med et booket cruise mens to andre er i bruk ved brygga.

Inne i en av dem steker to brødre fra USA. De bestemte seg for å teste tilbudet da de spankulerte på Aker Brygge som turister. De er veldig fornøyde med at badstuene bare «poppet opp» for dem blant folk og restauranter på den velkjente brygga.

– Jeg synes det er veldig beleilig. Du kan bare gjøre dette til en del av din ettermiddag, kose deg og slappe av før du går videre med dagen og spiser lunsj eller noe annet, sier Kevin Wickx fra New Jersey mens svetten pipler.


Prisnominasjon

Kok er, som en av alle badstuaktørene i Oslo, nominert til bylivsprisen i 2022 for måten de har skapt liv langs vannkanten og på sjøen. Under kan du være med på å bestemme hvem som vinner.

– Det har vært kjempegøy. Vi har virkelig truffet noe. Kok og de andre badstuaktørene, som Salt og Oslo Badstuforening, har vært med på å bygge opp en kultur som osloborgerne virker å ha satt pris på, sier Kristin Lorange.

Opptur etter korona-fall

Regnskapstallene viser at oppturen i år har vært sårt etterlengtet.

I 2020 gikk Kok AS med et negativt årsresultat på over 1,5 millioner. I 2020 ble det 162.000 på minussiden.

Datterselskapet Kok AS Oslo hadde røde årsresultater på 770.000 og 326.000 i de to samme årene.

– Kok hadde tre lange nedstengninger og valgte å ikke ha åpent for drop-in under disse som et ekstra sikkerhetstiltak for trygg drift og begrenset smitte. Vi var veldig konservative i vår tolkning av regelverket og ble nok truffet litt hardt av den grunn.

Hun fortsetter:

– Vi fikk statlig støtte, men måtte likevel ta opp lån for å dekke ekstra kostnader grunnet smittevern.

Styrelederen håper på en omsetning i Oslo på 15 millioner kroner i år, og at de snart kan ta igjen det tapte etter korona.

Kok har 45 ansatte. Noen på deltid mens tre av dem jobber på Hamar.

Samler flere badstuer i Oslo

Kok har inntil nylig hatt badstuer i flere byer og utvidelsen på Aker Brygge representerer en større satsing i hovedstaden.

De fire nye på Aker Brygge er flyttet fra Koks tidligere destinasjoner i Holmsbu og Drammen. Nå har selskapet to badstuer på Mjøsa og sju i Oslo.

– Den store lærdommen har vært at man må ha flere båter på samme sted for å ha en effektiv drift. Å ha mange badstuer spredt rundt har ikke fungert så bra – i hovedsak på grunn av korona. Størrelse skaper trygghet, bedre driftsmarginer og bedre arbeidsforhold, sier styreleder Lorange.