– Vi vet ikke hvor kundene kommer fra, men det er tydelig at folk har behov for å handle etter at butikkene har vært nedstengt. Vi skal ikke se bort fra at folk velger å krysse kommunegrensene, sier senterleder Kathrine Stensrud Ingerø ved Sandvika Storsenter til Avisa Oslo.

Hun melder om stor handlelyst hos alle bæringene, men mest uttrykker senterlederen at folk er veldig glade for å kunne treffes igjen.

På den andre åpningsdagen melder hun om at folk er flinke til å bruke hele åpningstiden.

– Det har vært et godt kundetrykk i hele åpningstiden. Vi monitorer hele tiden inne fra senteret. Hvis vi skulle nærmes oss terskelen for hvor mange kunder som oppholder seg inne i senteret vil vi stenge innkjøringene, sier hun.

Vektere står hele tiden vakt ved innkjøringene til parkeringshusene. En vekter følger med på skjermene hele tiden for at det ikke skal være for mange inne på senteret på en gang.

Det er ingen kontroll av hvor kundene kommer fra. Det er heller ingen som teller antall biler.

Hittil har det ikke vært stappfullt på parkeringen. Senterlederen legger til at noen kunder også kommer med kollektivtrafikk eller sykkel.

Senterlederen vil ikke ut med hvor mange kunder som kan svirre rundt i gangene på Sandvika Storsenter på en gang, men hun beskriver det som et veldig konservativt anslag, og at tallet er tatt ned som del av forsterkede smittevern. Senteret er hele tiden i en tett dialog med Bærum kommune.

– Vi lever etter regelen: Heller strengt enn stengt, sier hun.

I tillegg er hun svært glad for store arealer akkurat nå. 70.000 kvadratmeter står til disposisjon i Sandvika.

Senterlederen møter kundene med økt og forsterker smittevern.

– Jeg ble fryktelig skuffene over å høre at butikkene i Oslo ikke får åpne. Det er en hardt prøvet næring, sier Ingerø.

Ikke black friday

– Men det er klart at handlingen ikke er som black friday før pandemien, sier senterlederen.

Hentepunktet for pakker bestilt på nettet har hatt tilnærmet desembertilstander under hele første kvartal og spesielt etter nedstengningen i mars.

– Vi merker at folk har lyst til å treffes. I de fysiske butikkene er det til å ta og kjenne på det. Vi får mye positiv respons. Folk har virkelig savnet å kunne gå i butikken. Vi er sosiale vesener. Mange har kjent veldig godt på i det i den tiden vi har hatt nå.

Som senterleder kjenner hun på det oppdemmede behov sosial identitet og møter.

– Vi spiller fortsatt den rollen for mange.

Senterlederen starter alltid tidlig på jobb. I dag møtte hun frem klokken 06 for å ha god beredskap i forhold smittevern. Hun gikk flere runder før senteret åpnet. Da var det ekstra hyggelig å slå av en prat med butikksjefer og andre.

– Det er ekstra hyggelig å se lys i alle butikker og ansatte tilbake fra permittering.

Den siste smittevernrunden tok hun litt over klokken 18 i dag.

Er det litt fristende å tenke at dere kanskje tjener noen ekstra kroner ved at butikkene i Oslo fortsatt må holde stengt?

– Det er ikke slik i disse dager. Veldig glad for å holde åpent. Det er veldig, veldig trist at det er stengt i Oslo. Det er krevende kritisk for varehandelen og kritisk virksomhetskritisk for alle. Dette er krise. Jeg forstår at mange ble skuffet i dag da det ikke ble lettelser varehandelkjøpet, sier senterlederen.