Samtidig vet vi at vi blir flere eldre som har kompliserte sykdomsbilder og færre i yrkesaktiv alder til å jobbe i helse- og omsorgstjenestene. Dette tar byrådet på alvor, og legger nå frem en sak hvor vi foreslår kraftfulle grep for å sikre trygghet for pasienter og ansatte.

Les også

Hun hadde pyntet huset og kjøpt nye gardiner. Men ingen kom på besøk

Spesialisering for å møte pasientenes behov

Vi har hørt historier om at pasienter som har ulikt sykdomsbilde behandles i samme avdelinger. Det kan skape uro når pasienter med demenssykdom er i samme avdeling med pasienter med somatiske utfordringer. En slik organisering kan også føre til at vi har for liten kompetanse på behovene ulike pasientgrupper har.

Derfor foreslår byrådet nå at vi i større grad skal spesialisere helsehusene. Det betyr at det skal være egne avdelinger i hvert helsehus for rehabilitering, for pasienter som trenger skjerming og for de som trenger behandling og en avklaring for veien videre.

Vi foreslår også å skille ut avlastningsplasser fra helsehusene. Ved å spesialisere helsehusene slik vil vi øke kvaliteten i tjenesten og heve kompetansen hos ansatte til det beste for pasientene.

OSLODEBATTEN: Sykepleier forteller: Sånn er det å jobbe på Ullern Helsehus

Bedre mottak av pasientene

Spesialisering vil kreve at vi må ta flere helsefaglige vurderinger når pasienter kommer fra sykehusene og skal videre behandles hos kommunen. For at rett pasient skal komme til rett behandling, oppretter vi nå tverrfaglige mottaksteam med sykepleier- og legekompetanse som skal vurdere hvilke tjenester pasientene skal få.

I disse teamene skal også bydelen, som beslutter hvilket tilbud pasientene skal ha, være representert. Dette vil føre til en bedre faglig vurdering av hvilken behandling som skal gis og mer forutsigbarhet for helsehusene når de i større grad vet hvilke pasienter de skal ta imot.

Tar i bruk mer velferdsteknologi

Det er viktig at pasientene får en trygg og god opplevelse. Derfor setter vi opp farten i arbeidet med velferdsteknologi, og får nå på plass systemer som skaper trygghet for pasientene og gode arbeidsmåter for de ansatte. Alle fire helsehusene får moderne digitale pasientvarslingsanlegg med integrert digitalt tilsyn. Dette gir mulighet for stemmebasert varsling, mulighet for å kommunisere med pasientene via høyttaler, lokalisere pasienter som varsler, automatisk dørlås som bare tillater ansatte og pasient å komme inn på rom og hendelsesbasert digitalt tilsyn.

Styrker bemanningen

Det er allerede satt inn flere tiltak i helsehusene i Oslo. Nå ansettes blant annet matverter, servicemedarbeidere og resepsjonsverter. Dette er med å styrke laget rundt pasienten og frigjør tid for helsepersonell til å yte pleie- og omsorgtjenester. Økt kveldsbemanningen på Ullern helsehus ble satt inn før jul i fjor, denne styrkingen gjør vi nå permanent og legger en tilsvarende styrking på Solfjellshøgda helsehus. Dette vil skape mer trygghet for pasientene og støtte for de ansatte. Med den foreslåtte omorganiseringen og tiltak som ble satt inn i januar, vil helsehusene kunne styrkes med om lag 80 årsverk.

Disse fire grepene skal til sammen gi styrket kvalitet, trygghet og en mer forutsigbar hverdag for pasienter, pårørende og ansatte. Tryggheten for helsa vår er noe av det aller viktigste vi som samfunn må sikre. I Norge har vi i en grunnleggende samfunnskontrakt. Vi skal alle bidra inn til felleskapet når vi har mulighet til det, også skal fellesskapet stille opp for oss når vi trenger det. Dette er også utgangspunktet når byrådet nå fremmer denne saken.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Gratulerer, Marthe, du fikk møkkajobben over alle møkkajobber

Les også

Hun hadde pyntet huset og kjøpt nye gardiner. Men ingen kom på besøk

Les også

Å rope på pårørende er ikke veien å gå

Les også

I hjemmetjenesten i Oslo er det «bytterett.» Vet folk det?