«Herregud, vi er blakke som kjærkerotter».

Tenkte jeg da jeg leste Avisa Oslos nyhetssak onsdag ettermiddag om at Oslo og Akershus ligger an til å få 2,5 milliarder mindre å rutte med til samferdsel enn det som har ligget til grunn.

Det viser blodferske beregningene fra Oslopakke 3-sekretariatet.

Kommer politikerne i Oslo og Akershus til å heve satsene på bompengene, for å sørge for at de totale innbetalingene av bompenger kommer seg tilbake til opprinnelig nivå, blant annet ved å øke takstene ikke minst på elbiler?

Jeg tror de kommer til å gjøre det.

Fordi de vil anse alternativet for verre.

Avisa Oslo kunne nylig avsløre at Oslopakke 3-sekretariatet lagt fram en rekke beregninger for partene. Én av disse innebærer en takstøkning på 10 kroner for person-elbiler i rush og 5 kroner utenom rush – selv uten noen ytterligere nysatsinger på samferdsel i Oslo. Samtidig legges det opp til en takstøkning på 6 kroner for diesel- og bensinbiler.

Men, hva i all verden er det som har skjedd?

Inntektene fra bompenger svikter.

1,4 milliarder kroner forsvant fordi Regjeringen sørget for å fjerne «timeregelen». Denne regelen gjaldt tidligere kun for bilister med elektroniske betalingsbrikker. Etter Regjeringens inngripen gjelder den alle.

– Denne endringen var ikke kjent for styringsgruppen da handlingsprogrammet for 2024–2027 ble vedtatt, forklarte Oslopakke 3-sekretariatets leder Alberte Ruud til Avisa Oslo.

Men det stopper ikke der:

– I tillegg har Fjellinjen endret registrering av tunge kjøretøy, og elbilandelen har økt noe mer enn antatt. En mindre justering av forventet prisstigning har også gitt noe lavere inntekter enn antatt, fortsetter Ruud.

Til sammen: To milliarder borte vekk!

Men det stopper heller ikke der, det blir verre:

På ettermiddagen fredag siste arbeidsdag før påske, la Regjeringen fram Nasjonal Transportplan (NTP). Mens jeg satt og hørte på samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) legge fram en plan for å bruke 1300 milliarder, begynte bekymrede politikere i Oslo å tekste Avisa Oslo. Hvorfor sto det ikke noe om Regjeringens bidrag på 500 millioner kroner til ny Majorstua stasjon?

Var det en tilfeldighet? En feil? Dette beløpet lå jo inne i den forrige NTP-en?

Les også

Er Oslo rett og slett ferdig bygd nå?

Da jeg spurte statsråden om dette etter pressekonferansen, ble han tilsynelatende usikker. Han visste ikke hvorfor dette ikke sto, sa han, og ba om å få komme tilbake til meg senere på ettermiddagen.

En times tid senere havnet en e-post med følgende innhold i innboksen:

«Tilskuddet er ikke tatt inn i den inngåtte byvekstavtalen for Oslo-området, og det er ikke funnet rom for å kunne prioritere tilskudd til dette i prosjektet i NTP 2025–2036. Det er Oslo kommune som er ansvarlig for prosjektet, og som også er ansvarlig for finansieringen».

Blankt nei. Etter å ha tenkt seg om.

(Oslo Arbeiderparti har, for å si det svært forsiktig, ikke vist seg som noen vinner i det politiske livets lotteri, selv om partiet har sittet i regjering i to og et halvt år, attpåtil med en statsministeren er fra Oslo. Det siste begynner i det hele tatt å se kuriøst ut).

Til sammen:

2,5 milliarder kroner i manko.

Og det skjer midt under de nylig påbegynte forhandlingene mellom Oslo, Akershus og Staten om Oslopakke 3, som skal gjelde for perioden 2025 og 2028.

Så hva vil skje hvis politikerne i Oslo og Akershus ikke øker satsene til bompengene, altså ikke gjør noe for å bringe inn nye inntekter som helt eller delvis dekker opp mankoen?

Ifølge den nytilsatte sekretariatsleder Alberte Ruud Oslopakke 3-sekretariatet er det på kort sikt er nok penger til å finansiere store planlagte enkeltprosjekter. Deriblant Fornebubanen, nytt signalanlegg for T-banen og å oppgradere Majorstuen stasjon.

Men advarer samtidig politikerne i Oslo og Akershus sterkt:

«Partene må imidlertid vurdere en hardere prioritering av tiltak innenfor rammene til T-bane og trikk (reinvesteringer), lokale veitiltak og/eller drift kollektivtrafikk. Hvis man holder bompengeinntektene på dagens nivå, er det sannsynlig at enkelte tiltak innenfor disse rammene må utsettes og kuttes», skriver Ruud til Avisa Oslo.

Her er det verdt å nevne: Fornebubanen bygges nå. Ingen vet med sikkerhet hvor dyr den blir til slutt. Risikoen er fortsatt betydelig, og prosjektet er utrolig mye dyrere enn først anslått.

Samtidig er Oslo Arbeiderparti – etter valgnederlaget i fjor høst – i ferd med å markere seg som et Nei til mer bompenger-parti. Riktig nok understreket gruppelederen i bystyret, Marthe Scharning Lund, at partiet ikke nødvendigvis vil motsette seg å øke satsene, forutsatt at dette ikke fører til at de totale innbetalingene til sammen ikke øker fra dagens nivå.

Men dette er vanskelig å beregne nøyaktig, så det kan komplisere bildet for Høyre/Venstre-byrådet. For selv om Ap ikke lenger sitter i byrådet, så sitter partiet i Oslopakke 3-forhandlingene.

Og – både Høyre og Venstre er åpne for å øke ikke bare satsene for bompenger, men også å øke de totale innbetalingene til bompenger. Da trenger de i tilfelle trolig støtte fra MDG for å få det vedtatt i bystyret, siden Ap har skiftet kurs.

Les også

Mistanken om uærlighet og lureri melder seg stadig når det gjelder dette byrådet

Men aller mest krevende er den nye økonomiske situasjonen for byrådet i Oslo. I sin politiske plattform, Hammersborg-erklæringen, gikk Høyre og Venstre mer eller mindre berserk i sine lovnader innen samferdsel.

Der kan folk få inntrykk av at det er en viss realisme i prosjekter som Manglerud-tunnelen, Røa-tunnelen, Fossum-diagonalen, lokk over E6 på Furuset og at Trondheimsveien skal bli en hyggelig miljøgate. I tillegg til en hel bråte andre svært dyre tiltak. Samt at eiendomsskatten skal fjernes!

Den nyoppdagede mankoen på 2,5 milliarder bidrar ikke bare til å gjøre det borgerlige byrådets luftige løfter om til rene luftspeilinger.

Det kan også føre til at tilliten til vårt lokaldemokrati svekkes.

Les også

Oslo Arbeiderparti beinflyr vekk fra MDG, men vet de hvor de skal?

Les også

På sporveien av den tapte tid: Skal kommunen virkelig slå seg selv konkurs?

Les også

Opposisjonen i bystyret greier ikke å få slått av repeatknappen sin

Les også

Manglerud, der ingen skulle tru at nokon kunne bu