– Da jeg gikk på videregående for elleve år siden husker jeg at kostet 70 kroner inngangen. Nå er det 250 kroner, sier Frogner SVs leder William Wessel Nore.

– Det er stive priser. Hundre kroner mer enn de kommunale badene her i byen, skyter nestleder Petter Sommervold inn.

De to står på Solli plass. Bak dem er Vestkantbadet, som åpner 14. november nyrenovert etter flere år med stengte dører. I utgangspunktet en gladnyhet for en bydel med begrensede svømmemuligheter utover det nå stengte Frognerbadet.

Men Nore og Sommervold reagerer på at:

  • Badet er åpen fra klokka 10 til 14 på hverdagene og fem timer på søndager.

  • Inngangsbillett koster 250 kroner for voksne, mens barn må betale 200 kroner.

Merkevaredirektør Siri Løining i Sommerro, som driver Vestkantbadet, understreker at badets planlagte tilbud er langt bredere enn et basseng. Hun sier også at det kostet mye å sette badet i stand, og at tilbudet må være økonomisk bærekraftig. Les hele svaret lenger ned i saken.

Dette synes folk

– Jeg synes det var hakket for dyrt. Femti kroner mindre hadde gjort mye, svarer Helena Knutsen, en av badets mulige kunder, da Avisa Oslo spør henne om hva hun synes om prisene.

– Enig. Det kunne også vært lurt med noen rabatter hvis man er flere, for eksempel, skyter venninna Celine Brenne inn.

Asaad Hussein syntes på sin side at prisene var greie. Han viser til prisnivået til Bislett bad.

– Der koster det nesten 400 kroner (helt spesifikt 350 kroner, red.anm.), kommenterer Hussein.

Tror ikke badet blir «for alle»

Frogner SV-politikerne Nore og Sommervold frykter på sin side at Vestkantbadet ikke reelt sett blir «et tilbud for alle», slik eierhotellet Sommerro erklærte i en pressemelding tilbake i mars.

Særlig frykter de for den delen av Oslos befolkning som ikke har råd til å betale priser, som gjør at en familie med to barn og to voksne må ut med 900 kroner for å bade.

– Det kan fort bli altfor dyrt, mener SV-politikerne.

Lokalpolitikerne har ingen makt over prisnivået på det privateide Vestkantbadet. Men de håper at badet vil senke prisnivået og aller viktigst: utvide åpningstidene.

– Vår oppfordring er i hvert fall å sikre bedre åpningstider, sier Nore.

Petter Stordalen ønsker velkommen til sitt nye hotell: – Ideen er å ta deg inn i en tidskapsel

Må være økonomisk bærekraftig

Sommerros merkevaredirektør Siri Løining sier at driverne er opptatt av å finne en måte flest mulig kan få oppleve det unike badet. Dette gjelder både naboer og hotellgjester.

– Men vi må også i den første tiden balansere åpningstider og priser slik at det ikke blir for stort press på badet eller ikke økonomisk bærekraftig å drive det, presiserer merkevaredirektøren overfor Avisa Oslo.

Løining viser også til at badet har blitt meget møysommelig rehabilitert i samarbeid med Byantikvaren og LPO arkitekter.

– Fordi badet er fredet, har det vært en ekstremt krevende oppgave å erstatte håndmalte fliser og bringe badet tilbake til sin originale form etter 90 års bruk. Med Per Krohgs store mosaikk, originale skriftekabinetter og behandlingsrom, er ikke Vestkantbadet en normal svømmehall, men en opplevelse i seg selv å besøke, sier Løining om den kostnadskrevende prosessen.


Mener kundene får god valuta

Løining mener at tilbudet som åpner den 14. november vil gi god valuta for pengene. Her presiserer merkevaredirektøren at Vestkantbadet ikke kun er et basseng, men også «et helsebad og et velværetilbud med svømming, kaldkulp, romerbad, badstue og behandlinger for folk som ønsker ro og overskudd».

– Så vil vi fortsette å se på både åpningstider og priser etter den første åpningsperioden. Vi merker på interessen for Vestkantbadet at det ikke bare er ekstrem interesse for vårt bad, men stort behov for svømmetilbudet i bydelen, sier Løining.

På spørsmål om hvem som har ansvaret for det aktuelle behovet, viser hun til at Vestkantbadets drivere ikke har noen konkrete forpliktelser overfor kommunen, annet enn et eget mål om å ønske Oslo-folk velkommen.

– Derfor følger også vi spent med på hvilke andre tilbud bydelspolitikerne jobber for, som kan gjøre tilbudet mer variert og lette presset på de stedene som finnes. Vi inviterer gjerne Frogner SV til å se på Vestkantbadet og det totale tilbudet når badet når det er åpent, så også de kan lære hva som er gjort og hvilke ressurser som er satt inn for å sette det i stand, sier Sommerros merkevaredirektør Siri Løining til Avisa Oslo.

Forstår byrådets satsing i øst

Vestkantbadet ble opprinnelig innviet i 1932.

Det ble solgt unna da Oslo hadde et borgerlig byråd, påpeker Sommervold. Nå mener han og Nore at Vestkantbadets priser beviser at markedets usynlige hånd ikke strekker til for å sikre folkehelse og svømmeferdigheter i Oslo.

– Det er et enormt skille mellom de sosiale klassene i byen vår når det gjelder svømmeferdigheter. Så har du også folkehelseaspektet. Svømming er en ekstremt positiv måte å trene på, ikke minst for folk med belastnings- eller kontorskader. Men du må kunne svømme flere ganger på én uke, tilføyer Frogner SV-lederen.

– Men dagens byråd, som SV blant annet er en del av, har sittet i snart åtte år. Hvilket ansvar har byrådet for at tilbudet ikke er bedre på vestkanten?

– De har selvfølgelig et ansvar. Det er de som har sittet ved makta. Samtidig har jeg forståelse for prioriteringene deres. Svømmeferdighetene er veldig mye dårligere på Oslo øst, svarer William Wessel Nore.

– Også er det jo mangel på arealer. Dette er en tettbygd del av byen der det ikke er lett å bygge nytt, sier Petter Sommervold.