– Det er ingen hemmelighet at dette prosjektet har vært krevende – ikke minst for mitt parti. Og vi må forstå at banen ikke er populær over hele byen.

Det sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) da han var i ferd med å runde av sin tale under bystyrets behandling av Fornebubanens nye kostnadsramme.

Johansen var alvorspreget. Han la ikke skjul på at nye kostnadsøkninger truer både Fornebubanens og andre norske samferdselsprosjekters budsjetter.

Men et klart flertall bestående av Johansens eget Ap, SV, MDG, Høyre, Venstre og KrF stemte for å bygge banen, som anslås å koste rundt 28 milliarder kroner.

Kronargumentet var at Fornebubanen ikke bare sikrer byutvikling og et alternativ til byen. Prosjektets tilhengere påpekte også at å stemme for banen også innebærer oppgradering av Majorstua stasjon og nytt signalsystem. Dette gir igjen bedre T-banekapasitet over hele byen.

– Vi i byrådet tror at banen vil stå seg over generasjoner. Vi har alle et ansvar for å sørge for at dette blir et viktig og riktig kollektivprosjekt for Oslo, sa Johansen.

– Skal tenke langsiktig

Ogsåbyråd for miljø- og samferdsel Sirin Stav tok generasjonsargumentet i bruk da hun gikk opp på talerstolen. Hun var veldig glad for onsdagens vedtak.

– Det kan føles vanskelig å tenke i et 100-årsperspektiv. Likevel er det vår plikt å gjøre det. De som kom før oss bygget T-banelinjene som gjør at Oslo ikke kveles av trafikk. Det ville ingen i dag ville vært foruten, argumenterte Stav.

– I dag bekrefter vi at vi skal fortsette å tenke langsiktig – ved å vedta den største T-banesatsingen siden 1960- og 70-tallet, sa Stav.

Det har allerede vært klart i noen uker at det er flertall i bystyret for å fortsette med planene om å bygge Fornebubanen, til tross for at kostnadene til prosjektet har steget betydelig siden det ble vedtatt.

Men det var ikke før i dag at bystyret tok endelig stilling til prosjektet.

– Helt forferdelige summer

Det var imidlertid ikke alle som var like fornøyde.

– Det er helt forferdelige summer vi snakker om, sa Frps Camilla Wilhelmsen.

Hun viser til at Fornebubanen har fire inntektskilder: Staten, billettinntekter, grunneierbidrag og bompenger.

– Vi vet at staten sier nei til å gi mer penger. Vi vet at grunneierbidragene kan øke, men det monner så lite på den store kostnaden. Billettinntektene får man ikke særlig mer av. Da står vi igjen med bompengene. Bilistene kommer til å svi når Fornebubanen igjen får kostnadssprekker. Jeg forstå Aps partifeller i Groruddalen som sier at dette ikke henger på greip, sa Wilhelmsen.

Også Britt Fossum (FP) er «sint og lei seg» på bilistenes vegne.

– Igjen skal bilister måtte dekke for overskridelsene som byrådet ikke klarer å holde styr på, sa hun.

– Bompengehungrig monster

Lars Petter Solås (Frp) viste til at Fremskrittspartiet i sin tid – da prosjektet skulle koste 4,5 milliarder kroner – stemte for avtalen. Det gjør de ikke når banen har en anslått prislapp på rundt 28 milliarder kroner.

– Avtalen var ikke noe vi hadde stor kjærlighet til, det var som en stygg andunge som vi kunne være med på å bringe frem. Men dessverre, den Oslopakke 3 som var en stygg andunge i sin barndom har ikke vokst opp til å bli noen svane. Den har vokst opp til å bli et mutert bompengehungrig monster, og det bompengehungrige monsteret er det på tide at vi avliver og sender inn i historiebøkene.


Høyres gruppeleder Anne Haabeth Rygg har hele veien vært tydelig for Fornebubanen.

– Vi er for Fornebubanen. Jeg kommer i farten ikke på et eneste stort kollektivprosjekt i noen storby som man har angret på i ettertid, selv om det ble dyrere enn planlagt. Vi er for Fornebubanen fordi folk reiser over kommunegrensene til jobb og hjem, og vi trenger at de reiser miljøvennlig om vi skal nå klimamålene, sa Rygg fra bystyrets talerstol.

Etter Oslo bystyres vedtak, gjenstår ennå et vedtak fra Vikens fylkesting. I fylkestinget er det stort flertall for Fornebubanen. Dermed kommer de høyst sannsynlig til å stemme for bygging når Viken-politikerne møtes torsdag denne uka.

LES OGSÅ: