Høyre er et sykkelparti. Det skal det ikke herske noen som helst tvil om. Vi er glade for at stadig flere sykler, og at det legges bedre til rette.

Vi har gjennom de årlige budsjettvedtakene i Oslo bystyre stemt for hver eneste krone Oslo kommune har brukt på sykkelsatsningen. Når tallene viser rekord i antall syklende i mai i år, så jubler vi. De som tror at det blir full stans i sykkelsatsingen om Oslo får et blågrønt byråd med Høyre i spissen tar fullstendig feil.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Hva skal til for at flere sykler?

Sykkelsatsingen kommunen styrer etter i dag ble vedtatt for snart ti år siden, mens Høyre satt med ansvaret. Vi er utålmodige og mener det må gjøres mer for at flere skal sykle, men resultatet etter snart åtte år med rødgrønt sykkelstyre er skuffende. Jeg trodde det skulle være mulig å ha en saklig debatt om dette uten å bli stemplet som en grå sykkelmotstander.

Les også

Da naboene ble indignert, snudde Høyre og var i mot

Byrådet har som mål at hver fjerde reise i Oslo skal tas med sykkel i innen 2025. En sykkelandel på 25 prosent om to år er urealistisk, og byrådet innrømmer nå litt motvillig at de på ingen måte er i mål.

Byrådet vil helst ikke forholde seg til kommunens egen statistikk. Den viser at sykkelandelen nå er seks prosent, og var betydelig høyere under pandemien. De vil heller bruke tall fra Statens Vegvesen som viser at sykkelandelen nå er på ni prosent. Den statistikken viser pussig nok at det var færre som syklet under pandemien.

Problemet er ikke mangel på tall, men at de spriker i alle retninger. I stedet for å skryte av egen fortreffelighet basert på selektiv bruk av tall, og tillegge Høyre hensikter og meninger vi ikke har, synes jeg byens syklister fortjener en saklig og konstruktiv debatt om hva som skal til for at flere skal sykle.

Gater i sentrum må prioritere syklister og gående

Oslos nåværende sykkelstrategi går snart ut dato, og må oppdateres. Høyre har flere konkrete forslag til hva som vil bidra til å gjøre Oslo til en bedre sykkelby, og som må inn i den nye sykkelstrategien. Mye handler om å videreføre mye av det gode arbeidet som gjøres. Vi må fullføre et høykvalitets, sammenhengende sykkelveinett, og unngå stadige systemskifter fra sykkeltilrettelegging til fotgjengeroverganger, fortau og blandet trafikk. Veiene, både de med rød og svart asfalt, må vedlikeholdes slik at vi unngår livsfarlige hull, og flere gater i sentrum må prioritere syklister og gående.

Les også

Hvordan er det mulig å glemme syklistene?

Kunstig intelligens

Også må vi ta i bruk tilgjengelig teknologi for å få flere og tryggere syklister igjen for pengene. Her er dagens byråd dessverre helt fraværende. Kunstig intelligens (KI) brukes til å behandle store mengder data. Ved å benytte GPS-teknologi kan kommunen samle inn data om sykkelbruk og trafikk i Oslo. KI kan analysere dataene og identifisere områder hvor det er størst behov for forbedringer, for eksempel bedre sykkelinfrastruktur eller trafikksikkerhetstiltak.

KI kan også benyttes til å utvikle et digitalt sykkelkart, eller en app, som kan foreslå de beste sykkelrutene basert på sanntidsinformasjon om trafikk, vær, klokkeslett og brukerens preferanser. Vil du fortest mulig frem, eller sykle der det er minst mulig trafikk? Vil du unngå de bratteste bakkene, brostein og trikkeskinner tar KI enkelt høyde for det og foreslår en skreddersydd rute.

Gleden ved å sykle er nettopp fleksibiliteten bilister bare kan drømme om. Teknologien finnes. Det handler bare om å ta den i bruk.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Uklokt å bygge sykkelveier nesten ingen bruker. Ligger de på feil sted?

Les også

Tør Høyre å vise hvordan de vil prioritere trygghet på sykkel?

Les også

Da naboene ble indignert, snudde Høyre og var i mot