Fra og med 1. januar måtte alle som eier private elsparkesykler skaffe seg lovpålagt forsikring.

Uten ansvarsforsikring for motorvogn er elsparkesykler og ståbrett ulovlig å bruke, skriver If i en pressemelding.

– Det er grunn til å tro at vi snakker om minst en halv million privateide elsparkesykler som må ha denne pliktige ansvarsforsikringen for å kunne brukes lovlig, sier kommunikasjonssjef i If, Sigmund Clementz.

Disse tallene gjelder for alle privateide elsparkesykler til sammen i Norge. Det er vanskelig å finne et nøyaktig tall på hvor mange elsparkesykler som er eid av private i Norge og i Oslo, men If mener det er flere pekepinner som tilsier at det er solgt 230.000 kjøretøy i fjor og 200.000 i 2021.

Samtidig forteller Clementz til Avisa Oslo at private elsparkesykler er et typisk fremkomstmiddel i byer og tettsteder, og at mange av dem er i Oslo.

– Det bekymrer oss

Til tross for at If regner med at det finnes en halv million privateide elsparkesykler, er det per nå bare 1.547 private elsparkesykler som er dekket hos If, som står for cirka 20 prosent av forsikringene i Norge.

– Selv om det er vinter ennå, tror vi dessverre at disse tallene er en indikasjon på at en svært høy andel ikke vil følge myndighetenes pålegg og skaffe seg forsikringen når snø og is forsvinner, sier Clemenz.

Det tikker imidlertid daglig inn med nye elsparkesykkeleiere som har kjøpt forsikring, og Clemenz sier til Avisa Oslo at de tror det blir flere så snart snøen smelter.

– Men det bekymrer oss at det er mange som ikke er klar over at dette er et pålegg: Det er ikke noe frivillig man kan velge å ha eller ikke ha.

Alle selskapene som leier ut elsparkesykler i Oslo, som Voi, Bolt, Tier, ble allerede dekket av forsikringen fra 1. september i fjor. Det ble bestemt som et tiltak fra samferdselsmyndighetene i forbindelse med flere alvorlige hendelser på elsparkesykler. Sammen med forsikring, kom det blant annet tiltak der elsparkesyklene ble omklassifisert til kjøretøy, nattestengt og alkoholgrense.

– Kan dreie seg om millionbeløp

Uten ansvarsdekning på elsparkesykkelen må du selv betale erstatningsbeløpet, minner If om i pressemeldingen.

– Ved alvorlig, invalidiserende skade kan det dreie seg om et tosifret millionbeløp. Påfører du andre en alvorlig hodeskade, vil det få konsekvenser for resten av livet for mennesket. Husk at beløpene kan bli betydelige selv ved små skader. Som fører av uforsikret kjøretøy får du ingen erstatning ved skade på deg selv. Det er dessuten straffbart å bruke eller kjøre en motorvogn som ikke er forsikret, legger Clemetz til.

Forsikringen hos If koster 65 kroner i måneden.

– Prisen skal gjenspeile risiko, og prisen som er satt nå er nok ikke den samme som til neste år. Om en person blir alvorlig skadet av en elsparkesykkel, er det de som betaler elsparkesykkelforsikring som skal dekke det. Vi vil ikke ha det sånn at de som kjører bil skal betale for ulykker på elsparkesykler, sier Clementz til Avisa Oslo.

Les også

Da det to år lange marerittet var over, gikk Kathrine i kjelleren: – Jeg skjønner at det er vanskelig å forstå det