– Det er veldig fint, sier Ali Jaradat om bygget han jobber i.

Han er en av de rundt 550 ansatte som har lokale i det nye bydelshuset på Tøyen torg.

Torsdag var byrådsleder Raymond Johansen (Ap) på besøk i det nyoppussede bygget i Hagegata 22 og 23, der en rekke av bydel Gamle Oslos tjenester samlokaliseres med NAV. Dermed får Gamle Oslos befolkning tilgang på alt fra boligkontor, psykisk helsehjelp og andre bydelstilbud til viktige sosiale tjenester i et og samme bygg – i stedet for på fem ulike adresser, slik det var tidligere.

I januar flyttet også barnevernet inn.

Bydelen har en leiekontrakt fra 2021 til 2031. Fram mot da regner bydelsdirektør Tore Olsen Pran å ha spart rundt 50 millioner kroner i leieutgifter. Olsen Pran sier også at bydelens miljøfotavtrykk reduseres med 40 prosent – i og med at det nye lokalet er betydelig mindre, og dermed krever mindre oppvarming og renhold.

På spørsmål om den aller største gevinsten, svarer imidlertid bydelsdirektør Olsen Pran følgende:

Vi får til en helt annen samhandling enn vi gjorde tidligere. Innbyggerne får én vei inn.


Skryt fra Nav-direktøren

– At vi kan samarbeide godt med de ulike delene av kommunen er viktig. At vi får en fysisk samlokalisering for å få til det samarbeidet i praksis – det har jeg tro på. Så Nav Gamle Oslo vil få en sjeldent god mulighet sammenlignet med resten av Norge til å virkelig jobbe tett og godt med de kommunale tjenestene, sier NAVs arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte.

Bydelsutvalget i Gamle Oslo sin leder Emil Alnæs (MDG) var også glad for samlokaliseringen, som han beskrev som slutten på «en opplevelse av et urbant orienteringsløp med mange forskjellige adresser».

– Nå har alle et sted å forholde seg til. Og det stedet er veldig fint, konkluderer Alnæs.

Fornøyd Johansen

Ved siden av står en fornøyd Johansen.

– At det blir én vei inn, gjør at det blir enkelt å møte tjenestene som er i bydelen. Dette er et utrolig fint bygg, som er trivelig for dem som jobber her. Jeg er helt sikker på at hele bydelen kommer til å være stolte, sier byrådslederen til Avisa Oslo.

Etter en omvisning i flunkende nye møtelokaler, kantina, vegger med malerier og den nye resepsjonen, konstaterer Johansen at det faktisk betyr noe hvordan man blir møtt av offentlig sektor.

– Du møter en kommune som gjør at du tenker «her er ting i orden, her er ting på stell. Dette er trygt og forutsigbart». Måten bygget ser ut, inngir tillit, og det opplever jeg med en gang jeg kommer her, mener Johansen.

– Rørende

Han lot seg også bevege av en historie fra bydelsdirektør Tore Olsen Pran om en av bydelens mer utsatte brukere. Ifølge Olsen Pran ble vedkommende svært overrasket over å kunne sette seg ned sammen med alle andre.

– Det er fine møbler, du blir ordentlig verdsatt og du blir vist respekt ved at du ikke får dårligere kvalitet på de fysiske omgivelsene bare fordi du har et utsatt liv, fortalte Tore Olsen Pran.


– Rørende, mente Raymond Johansen.