– Det er veldig spesielt. Jeg trodde kanskje at det var et kor eller lignende.

Charlie har nettopp gått forbi folkemassen som står stille ved Birkelunden på Grünerløkka.

Han er en av mange forbipasserende som ser spørrende bort på menneskene som står og stirrer utover plassen.

– De har stått der i snart to timer.

– Oi, sykt, svarer Charlie.

Et unikt verk for Oslo

«The Viewers» står det på en liten plakett på gresset. Verket består av 18 personer som skal speile demografien i Oslo.

De skal stå tilnærmet helt stille på ett sted i to timer.

Det er et kunstverk kjøpt av Oslo kommune, og er unik i så henseende.

– Oslo kommunes kunstsamling har for første gang kjøpt et performance-verk. Det åpner en ny dør som tidligere ikke har vært åpnet, og som heller ikke har blitt gjort mye i norsk kunsthistorie, sier samlingskurator i Oslo kommunes kunstsamling, Martin Berner Mathiesen.

– Hva er et performance-verk?

– Det er en uttrykkskunst som ligger mellom bildekunst og scenekunst, der tid og rom er veldig viktig.

I flere år har Mathiesen jobbet tett sammen med den franske kunstneren Carole Douillard.

– The Viewers ble opprinnelig satt opp inne i museet Palais de Tokyo i Paris i 2014. I 2019, i forkant av Oslobiennalen, spurte kuratorer kunstneren om hun kunne tenke seg å sette det opp i det offentlige rom. Det ble så satt opp på ti ulike steder i Oslo fra mai til oktober i 2019.

Så oppstod ideen om at verket kunne være mulig å kjøpe.

– Vi ville lage en egen versjon for Oslo. Det ble gjort i et tett samarbeid mellom kunstneren og Oslo kommunes kunstsamling, og var en komplisert og spennende prosess. Det vi gjør nå er å sette det opp før første gang slik det er beskrevet og kjøpt inn. Kunstneren vitner verket, men dirigerer ikke.

– Opp til hver enkelt

«The Viewers» blir aldri det samme to ganger. Både plassering og den enkelte utøver kan byttes ut.

– De 18 personene som "The Viewers" består av trenger ikke å være de samme. Men ideen er at de som er med skal speile demografien i etnisitet, alder, kjønn og lignende. Derfor vil dette verket uansett se annerledes ut i Oslo enn for andre steder, sier Mathiesen i Kulturetaten.

– Men hva betyr verket?

– Beskrivelsen vil variere fra hvem du spør. For meg handler det om et slags oppmerksomt nærvær i dagens travle tid der alt går veldig fort. Det er sjeldent at man ser folk står stille i en gruppe og observerer. Vi ser på dem, og de ser på oss, sier han, og fortsetter:

– For noen kan det virke litt foruroligende. Andre opplever det som en vakker pause i hverdagen når de ser disse menneskene stå der.

– Hvorfor ville Oslo kommune ha dette?

– En motivasjon for kjøpet var å utfordre nye måter å tenke på kunst i det offentlige rom på. Å utforske andre type verk enn det som har fantes før. Det passer veldig godt i Oslo, og er et verk med mange lag. Det passer både store og små, og er noe som alle på sett og vis kan kjenne seg igjen i.

Oslo kommune betalte 150 000 kroner for verket, får Avisa Oslo opplyst.

Immateriell kunst

Det er franske Carole Douillard som står bak kunstverket.

– I 20 år har jeg jobbet med spørsmålet om rommet mellom kunstverk og tilskuere. Hva er forholdet mellom dem?, sier hun til Avisa Oslo.

Hun forteller at The Viewers handler om å reversere situasjonen som oppstår mellom et kunstverk og tilskuerne som ser på det.

– Det føltes så poengløst å lage objekter. Dette er en levende skulptur, og slik tenker man på kunst på en annen måte enn bare å lage materielle ting.

Hun kaller det for immateriell kunst, og et verk som alltid forandrer seg.

– Akkurat denne versjonen er veldig spesifikk for Oslo, da det er i det offentlige rom og på ulike steder i byen. Det vil aldri bli det samme når man lager det igjen. Om 20–30 år vil andre osloborgere utføre verket.

Douillard mener at hver forbipasserende blir en del av tilskuergruppen.

– Vi er koblet til samme situasjonen, men med våre egne følelser. Det handler mye om eksistensialisme.

To timer er snart gått. De 18 personene har trosset noen mindre regnbyger, og ingen har falt for fristelsen om å sette seg ned eller gå på toalettet.

Idet verket er over for denne gang, løser gruppen seg opp.

– De lager et monument. Når det er over, og de sprer seg, så blir det helt tomt igjen. Det er veldig interessant, sier Douillard.

Kunstneren forteller at hun er vant til ulike reaksjoner.

– Det varierer veldig fra person til person. Noen velger å møte dem med blikket, mens mange bare går forbi, sier hun.

– Krevende å stå stille

– Vi er opptatt av å passe på utøvernes ve og vel, at de har det bra. Det er ganske krevende å stå stille i to timer, sier Martin Berner Mathiesen.

Det er Caroline Skjørshammer (38) sin andre dag som utøver i gruppa i år. Hun var også med i 2019, og forteller at opplevelsen av å stå stille i to timer oppleves ulikt fra gang til gang.

– I dag gikk tiden veldig sakte for meg, mens andre sa at det gikk fort.

Rent praktisk forteller hun at det er viktig å finne en måte å stå på som ikke er for belastende for kroppen.

– Det er en spesiell opplevelse, og som en lang meditasjon.. Jeg synes det er en kjempefin ting å være en del av.

Som utøver betrakter hun reaksjonene til forbipasserende.

– Noen går forbi, mens andre stopper opp og følger med. Jeg kan se at det dukker opp spørsmål i hodene til folk.

Hun forteller at hun synes verket utgjør en fin maktbalanse mellom kunst og tilskuer.

– Det er et verk hvor man ikke bare blir betraktet, men også selv får betrakte.

Anne Charlotte Haugen og Astrid Helling jobber med kunst til vanlig. De tok turen ned til Birkelunden for å kunne se verket med egne øyne.

– Det er spennende å bruke byrommet på denne måten. Man møter en gruppe mennesker som står og ser på deg, og man blir bevisst på seg selv, forteller Haugen.

Men det er også interessant å se tilbake på dem, sier hun.

– Det er et levende kunstverk av enkeltpersoner.

Hun stiller seg selv høyt spørsmålet som nok mange forbipasserende på Birkelunden også har gjort denne onsdagen:

– Jeg lurer på om man hadde skjønt at det var kunst om man ikke så skiltet.

Fra 7 .-11. juni kan man vitne The Viewers på ulike steder i Oslo:

  • 7. juni kl. 13.00-15.00: Grønland torg
  • 8. juni kl. 13.00-15.00: Birkelunden
  • 9. juni kl. 13.00-15.00: Gamle vestbanen
  • 10. juni kl. 13.00-15.00: Regjeringskvartalet
  • 11. juni kl. 13.00-15.00: Ekebergparken ved Svenskesletta

Les også

Niåring har blitt nektet undervisning i fire år: – Han kan fortsatt ikke snakke norsk