Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Første dagen på videregående fikk jeg streng beskjed om at hvis jeg får mer enn ti prosent fravær i et fag, så ville jeg ikke bli vurdert i det hele tatt. Det betyr praktisk talt stryk. Siden Høyre innførte fraværsgrensa i 2016 har jeg sammen med tusenvis av andre elever i videregående skole opplevd en skole som møter oss med mistillit og dytter de svakeste ut.
Nå som Norge får en ny regjering, en som har lovet endring, krever vi at ord blir til handling. Skolen må møte oss med åpne armer og hjelpe oss å fullføre.
Selv om høyresiden liker å skryte av hvordan fraværsgrensa har fått ned fraværet, har ikke fraværsgrensa kun brakt med seg regnbuer og enhjørninger. Mindre fravær er en naturlig konsekvens av en lite fleksibel fraværsgrense som straffer de som tar sjansen på å ikke komme på skolen. Samtidig dytter den aktivt de svakeste av oss ut. For de som allerede sliter med fravær og står i fare for å droppe ut, fungerer fraværsgrensa som den siste dråpen før det renner over.
I stedet for å se på hva som kan være årsaken til at elever er mye borte fra skolen og tilby rett hjelp, har fraværsgrensa blitt innført som en «quick fix» og kamuflerer reelle problemer i skolen.
Oslo er en liten storby med store forskjeller. Fra en skole til en annen er det svært forskjellig hvordan en elev opplever gleden av å dra på skolen. På samme måte kan elever på sin respektive skole oppleve hverdagen, stresset og motivasjonen rundt skolearbeid totalt forskjellig. Arbeidsmengde og faktorer som sosioøkonomiske forskjeller har mye å si: Hvor en elev bor, hvilken utdannelse foreldrene har, og forholdet eleven har til skolen. Dagens system tar ikke hensyn til elevenes individuelle problemstillinger.
Fraværsgrensa baserer seg på at alt udokumentert fravær er skulk. Det er det ikke. Som elev kan jeg skrive under på at det ikke er verdens koseligste velkomst å bli møtt med antagelsen av at du ikke vil møte opp med mindre noen tvinger deg. Når hver eneste elev blir møtt med denne generelle mistilliten når de kommer på skolen, er det ikke rart at elever mister motivasjon og dropper ut.
Den nye skolereformen bringer med seg mye bra som vil bidra godt til at flere elever fullfører videregående skole. Likevel, når man velger å tviholde på en fraværsgrense som gjør det stikk motsatte, vil verken fagfornyelsen eller fullføringsreformen oppfylle sitt fulle potensiale.
Les flere Oslo-historier på Avisa Oslos nye debattside OSLODEBATTEN: